Boeren profiteren van hogere opbrengst Fairtrade producten

Boeren profiteren van hogere opbrengst Fairtrade producten
  • Food-en-retail
  • 28 okt 2022 @ 12:01
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Boeren en werknemers ontvingen een hogere Fairtrade premie, dankzij een herstel van de wereldwijde verkoop van Fairtrade producten in 2021.

Het betrof een stijging van 4% ten opzichte van het niveau van 2020, blijkt uit het rapport Building Resilience in a Changing World van Fairtrade International.

Voor de zeven belangrijkste Fairtrade grondstoffen was de premie voor boerenorganisaties in totaal € 190 miljoen in 2021. Cacaoboeren konden vorig jaar 37% meer van hun volume onder de gunstigere Fairtrade voorwaarden verkopen.

De impact van de Fairtrade minimumprijs en -premie

De financiële voordelen van Fairtrade zijn onder meer de Fairtrade minimumprijzen, die als vangnet dienen voor te lage marktprijzen en de Fairtrade premie, een extra bedrag bovenop de verkoopprijs. Boeren en werknemers op plantages bepalen democratisch waaraan ze de premie besteden. In 2021 verdienden koffieboeren meer dan € 82 miljoen aan Fairtrade premie, terwijl de premie voor cacao- en bananenboeren respectievelijk € 49 miljoen en € 34 miljoen bedroeg. De Fairtrade premie heeft de afgelopen tien jaar een bedrag van € 1,5 miljard opgeleverd voor boeren en werknemers om te investeren in hun bedrijven en gemeenschappen.

Gelijk speelveld cruciaal voor betere positie boeren en werknemers

‘Bij Fairtrade is ons werk volledig gericht op het creëren van een gelijk speelveld voor bijna 2 miljoen boeren en werknemers van over de hele wereld, zodat ook zij gelijke toegang hebben tot de wereldmarkten,’ legt Peter d’Angremond, directeur van Fairtrade Nederland uit.

Het rapport van Fairtrade beschrijft ook de veerkracht van boeren en werknemers. Stijgende inflatie, hogere landbouw- en transportkosten en de effecten van klimaatverandering beïnvloeden hun levensonderhoud. Maar ondanks logistieke uitdagingen en stijgende productiekosten zagen de Fairtrade koffie-, bananen- en suikerriettelers de verkoop in 2021 stabiel blijven. Commerciële successen voor Fairtrade gecertificeerde boeren waren ook zichtbaar in 2021, aldus het rapport. Meer dan 2.500 bedrijven gebruikten het Fairtrade keurmerk op meer dan 37.000 producten die wereldwijd werden verkocht in meer dan 143 landen. Via Fairtrade konden ruim 500 boerenorganisaties klimaatbestendige landbouwpraktijken invoeren.

Fairtrade groeit ook door op de Nederlandse markt

Het aantal Fairtrade producten op de Nederlandse markt blijft groeien. Steeds meer A-merken kiezen voor Fairtrade gecertificeerde ingrediënten. Chocolademerk Johnny Doodle is een samenwerking aangegaan met Fairtrade. In de komende tijd wordt begonnen met de verkoop van Johnny Doodle chocoladerepen met Fairtrade cacao. Verkade heeft in de afgelopen tijd, naast repen, haar volledige koekassortiment waarin cacao verwerkt is, omgezet naar Fairtrade cacao. Fairtrade partners Ben & Jerry’s en Tony’s Chocolonely hebben nieuwe smaken geïntroduceerd. Dankzij al deze initiatieven groeit het Fairtrade volume in cacao gestaag door. In de afgelopen maanden heeft Fairtrade Original haar assortiment uitgebreid met veganistische kroepoek met Fairtrade cassave.

Supermarktacties

Tijdens de Fairtrade Week, van 29 oktober t/m 6 november, komen meer mensen in aanraking met Fairtrade producten. Duizenden supermarkten en (wereld)winkels doen acties om hun Fairtrade aanbod voor het voetlicht te brengen. De volgende retailers doen mee: Action, Albert Heijn, ALDI, Boon’s Markt, Coop, Dekamarkt, Ekoplaza, HEMA, Hoogvliet, Jumbo, Lidl, MCD, PLUS, Poiesz Supermarkten, Spar en wereldwinkel. Niet alleen retailers en merken doen mee, ook vrijwilligers zetten zich in voor Fairtrade en organiseren activiteiten door het hele land.

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken