Campagne ACM: Wie bepaalt de verkoopprijs in de winkel

- Food-en-retail
- 21 okt 2022 @ 08:31
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - TussenhandelFood
- 21 okt 2022 @ 08:31
- Peter van Woensel Kooy
Winkeliers moeten zelf hun verkoopprijs bepalen. Leveranciers mogen alleen een adviesprijs meedelen. Die oproep doet de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de campagne ‘Wie bepaalt de prijs’.
Winkeliers kunnen op de website van de ACM checken of het gedrag van de leverancier door de beugel kan. De ACM heeft daarbij een voorbeeldbrief gemaakt die de winkelier naar de leverancier kan sturen.
Tijdens de campagne gaat de ACM ook verschillende leveranciers waarschuwen dat ze mogelijk verboden invloed uitoefenen op de prijzen van winkeliers. Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven in bad- en doucheproducten en slimme elektronische sportapparaten. Op basis van meldingen bij de ACM krijgen deze bedrijven een waarschuwing. Daarna houdt de ACM in de gaten of de bedrijven voldoen aan de wet. Mocht een bedrijf alsnog in de fout gaan dan riskeren zij een boete die kan oplopen tot 900.000 euro of 10% van de omzet.
Kortingsacties
De campagne met de voorbeeldbrief kan in de komende maanden van pas komen bij winkeliers. Er staan in deze tijd veel kortingsacties op stapel. Dat begint met de ‘Black Friday’ en gaat door tot en met de Kerst. Juist in deze tijd is het belangrijk dat winkeliers zelf hun prijs mogen bepalen. Leveranciers mogen nooit aan winkeliers vragen hun verkoopprijzen te verhogen; zij mogen dus ook geen kortingen verbieden.
Adviesprijscheck
Leveranciers mogen alleen een vrijblijvende adviesprijs meedelen. Als een leverancier een winkelier onder druk zet om die adviesprijs ook in de winkel te voeren, is er sprake van een zware overtreding. Druk kan bestaan uit het niet leveren van de producten. Ook telefoontjes en appjes waarin dringend gevraagd wordt om zich aan de adviesprijs te houden of waarin wordt gezegd dat anderen zich ook aan de adviesprijs zullen gaan houden, mogen niet. Winkeliers kunnen op de ACM site de ‘adviesprijscheck’ doen om te kijken of regels overtreden worden.
(PvWK, bron: ACM, foto: Artem Beliaikin / Unsplash)
Lees ook: DOSSIER PRICING De prijs is het bewijs
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- oproep
- prijs
- inkoop
- campagne
- Autoriteit Consument & Markt
- leverancier
- retail
- korting
- discount
- ACM
- Black Friday
- productprijs
- dossier Pricing
- ie bepaalt de prijs
- winkelier
- inflatie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- M&M's lijkt te zwichten voor rechts Amerika blijkt niet zo...
- Robbie Williams nieuwe ster naast Felix the Cat
- [column] Say cheese (burger)
- Domino's komt met hit tijdens carnaval - de Frietzza
- Supermarktketen Dirk zet volgende stap in strijd tegen...
- 1 op 4 consumenten betaalt zonder mokken retourkosten
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Campagne Bavaria parodieert All You... 06-02-2023
- Plus start met verkoop brood van... 06-02-2023
- Ikea doe-het-zelf speeddate06-02-2023
- In de strijd tegen... 06-02-2023
- Eerste producten geleverd bij Plus... 03-02-2023
- Distributie Albert Heijn steeds... 03-02-2023
MarketingTribune Events
- 23mrt 2023
Shopping Awards
- 16mei 2023
Branded Content Event
- 15jun 2023
NIMA Marketing Day