FNLI: Voortbestaan foodproducenten in gevaar door energiekosten
- Food-en-retail
- 5 okt 2022 @ 10:46
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PolitiekFood
- 5 okt 2022 @ 10:46
- Peter van Woensel Kooy
De Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) luidt de noodklok: 'foodfabrikanten gaan omvallen door de stijgende energiekosten en het gebrek aan regelingen vanuit de overheid'.
De grondstofprijzen zijn voor foodfabrikanten sinds januari 2021 met 36 procent gestegen.
‘Door de explosief gestegen energiekosten komen zij steeds meer in het nauw’, meldt de brancheorganisatie in dit persbericht. De situatie wordt versterkt door het feit dat de Nederlandse regering in tegenstelling tot andere landen weinig doet. Daardoor staan Nederlandse fabrikanten internationaal op achterstand.
FNLI: Doe als in andere landen
‘In de landen om ons heen grijpt de overheid in met forse steunmaatregelen voor bedrijven. Daarmee worden Nederlandse producten en bedrijven de markt uitgeprijsd en in hun voortbestaan bedreigd’, zo onderbouwt FNLI het luiden van de noodklok rond foodfabrikanten in het persbericht. ‘FNLI roept de overheid daarom op om niet langer te wachten met passende en effectieve maatregelen om de desastreuze effecten van de hoge energieprijzen te dempen en het gelijke speelveld in Europa te behouden.’
Energieprijzen zijn voor foodfabrikanten verveelvoudigd
FNLI beroept zich op onderzoek van ING waaruit blijkt dat waar in 2020 de energiekosten nog 1,5 procent waren van de totale kosten bij foodfabrikanten, dat nu 7,5 procent is. Ten opzichte van januari 2021 is sprake van een toename van de energiekosten van 300 procent. De totale kostenstijgingen voor voedingsmiddelenbedrijven liggen tussen de 20 en 30 procent. Daarom is nu het moment gekomen om de noodklok te luiden. Directeur Cees-Jan Adema: ‘Dit onderschrijft wat wij in de praktijk ervaren, waarbij wij uitschieters zien bij bedrijven waar de energiekosten inmiddels zo’n 30 tot 40 procent van de kostprijs uitmaken. Tegelijkertijd zien wij landen om ons heen in snel tempo steunmaatregelen optuigen. Nederlandse producenten komen daardoor op achterstand te staan; soortgelijke producten uit het buitenland worden goedkoper. In een tijd waarin er gesproken wordt over minder afhankelijkheid van het buitenland, dreigt hier het tegenovergestelde te gebeuren. Dat is niet houdbaar en onwenselijk.’
Belangenbehartiger Nederlandse voedingsmiddelensector
FNLI is de koepelorganisatie en belangenbehartiger voor verwerkende en importerende bedrijven en branches in de Nederlandse voedingsmiddelensector. De FNLI vertegenwoordigt 18 brancheorganisaties en circa 500 bedrijven waarvan 95% midden- en kleinbedrijf. Met een productiewaarde van 76,9 miljard euro is de voedingsmiddelensector één van de grootste industriële sectoren in Nederland. Een sector die zorgt voor 150.000 directe banen, direct en indirect goed is voor circa 3,7% van het BBP en daarmee een steunpilaar is van de Nederlandse economie en arbeidsmarkt. Lees hier verder.
(PvWK, bronnen: FNLI, VTM en Distrifood, beeld: Alexandru Vicol / Unsplash)
Donderdag 13 oktober 2022 vindt het FNLI Jaarcongres plaats voor leden
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- FNLI
- noodklok
- foodfabrikanten
- omvallen
- Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie
- stijgend
- energiekosten
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing