Tony's Chocolonely betaalt cacaoboeren extra

Tony's Chocolonely betaalt cacaoboeren extra
  • Food-en-retail
  • 24 okt 2022 @ 14:07
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Vanwege de wereldwijde inflatie gaat Tony’s Chocolonely cacaoboeren komend jaar vrijwillig meer betalen voor hun cacao: in Côte d’Ivoire krijgen boeren 82% en in Ghana 77% meer betaald dan de minimumprijs die boeren krijgen voor hun cacao.

Hiermee wil Tony’s de standaard zetten voor de industrie en roept het andere chocoladebedrijven op om ook een hogere prijs te betalen. Want nu ook de farmgate prijs daalt dit jaar, raken boeren uit West-Afrika nog dieper in armoede, waarmee het risico op uitbuiting, illegale arbeid en ontbossing toeneemt. Armoede is namelijk de belangrijkste oorzaak van deze misstanden.

Forse stijging in kosten voor cacaoboeren

De kosten voor dagelijks levensonderhoud en het verbouwen van cacao zijn fors gestegen in West-Afrika. In Côte d'Ivoire zijn de kosten voor dagelijks levensonderhoud per persoon met 14% toegenomen (bron: LICOP). De prijs van kunstmest is met meer dan 50% gestegen (bron: African Fertiliser Initiative). Ook in Ghana is de prijs voor kunstmest bijna verdriedubbeld sinds 2019 (bron: COCOBOD).

Tony’s betaalt altijd de referentieprijs voor een leefbaar inkomen, een prijs die samen met Fairtade is vastgesteld in het Living Income Model. Omdat de kosten voor dagelijks levensonderhoud en de kosten om te kunnen boeren enorm zijn gestegen, verhoogt Fairtrade nu deze referentieprijs voor een leefbaar inkomen.

De missiebondgenoten die onderdeel zijn van Tony’s Open Chain: Ben & Jerry's, Albert Heijn’s Delicata, Aldi’s Choco Changer, Jokolade, Vly Foods en The Flower Farm gaan ook de nieuwe prijs voor een leefbaar inkomen betalen.

Tony’s Open Chain lead, Joke Aerts: “Cacaoboeren en hun families hebben recht op een goede levenstandaard.

Steeds meer grote chocoladebedrijven vinden ook dat een leefbaar inkomen de standaard moet zijn, maar het lukt de industrie maar niet om hier echt succesvolle stappen in te zetten.

Vrijblijvende programma’s voor inkomensdiversificatie en verhoging van productiviteit van cacaoplantages zorgen niet voor een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Daarvoor moet de referentieprijs voor een leefbaar inkomen betaald worden, want alleen daarmee kan een einde worden gemaakt aan de armoede waar vele cacaoboeren in leven.’

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken