Tony's Chocolonely betaalt cacaoboeren extra
- Food-en-retail
- 24 okt 2022 @ 14:07
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 24 okt 2022 @ 14:07
- Sjaak Hoogkamer
Vanwege de wereldwijde inflatie gaat Tony’s Chocolonely cacaoboeren komend jaar vrijwillig meer betalen voor hun cacao: in Côte d’Ivoire krijgen boeren 82% en in Ghana 77% meer betaald dan de minimumprijs die boeren krijgen voor hun cacao.
Hiermee wil Tony’s de standaard zetten voor de industrie en roept het andere chocoladebedrijven op om ook een hogere prijs te betalen. Want nu ook de farmgate prijs daalt dit jaar, raken boeren uit West-Afrika nog dieper in armoede, waarmee het risico op uitbuiting, illegale arbeid en ontbossing toeneemt. Armoede is namelijk de belangrijkste oorzaak van deze misstanden.
Forse stijging in kosten voor cacaoboeren
De kosten voor dagelijks levensonderhoud en het verbouwen van cacao zijn fors gestegen in West-Afrika. In Côte d'Ivoire zijn de kosten voor dagelijks levensonderhoud per persoon met 14% toegenomen (bron: LICOP). De prijs van kunstmest is met meer dan 50% gestegen (bron: African Fertiliser Initiative). Ook in Ghana is de prijs voor kunstmest bijna verdriedubbeld sinds 2019 (bron: COCOBOD).
Tony’s betaalt altijd de referentieprijs voor een leefbaar inkomen, een prijs die samen met Fairtade is vastgesteld in het Living Income Model. Omdat de kosten voor dagelijks levensonderhoud en de kosten om te kunnen boeren enorm zijn gestegen, verhoogt Fairtrade nu deze referentieprijs voor een leefbaar inkomen.
De missiebondgenoten die onderdeel zijn van Tony’s Open Chain: Ben & Jerry's, Albert Heijn’s Delicata, Aldi’s Choco Changer, Jokolade, Vly Foods en The Flower Farm gaan ook de nieuwe prijs voor een leefbaar inkomen betalen.
Tony’s Open Chain lead, Joke Aerts: “Cacaoboeren en hun families hebben recht op een goede levenstandaard.
Steeds meer grote chocoladebedrijven vinden ook dat een leefbaar inkomen de standaard moet zijn, maar het lukt de industrie maar niet om hier echt succesvolle stappen in te zetten.
Vrijblijvende programma’s voor inkomensdiversificatie en verhoging van productiviteit van cacaoplantages zorgen niet voor een leefbaar inkomen voor cacaoboeren. Daarvoor moet de referentieprijs voor een leefbaar inkomen betaald worden, want alleen daarmee kan een einde worden gemaakt aan de armoede waar vele cacaoboeren in leven.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing