Decathlon lanceert BuyBack

Decathlon lanceert BuyBack
  • Food-en-retail
  • 9 nov 2022 @ 12:28
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Voor deze actie verandert Decathlon haar naam tijdelijk in nolhtaceD: het aankoopproces wordt omgedraaid, waarbij Decathlon klant van haar eigen klanten wordt. Vervolgens worden deze producten verkocht als Tweede Kans-product.

Het sportmerk wil zoveel mogelijk sportproducten hergebruiken om zo de levensduur te verlengen en daarmee Decathlons impact op het milieu proberen te verminderen.

Met BuyBack kunnen consumenten gebruikte of ongebruikte Decathlon sportproducten, in uitstekende of goede staat, inruilen bij 20 Decathlon winkels in Nederland. Decathlon herstelt de ontvangen producten indien nodig en verkoopt het vervolgens als Tweede Kans-product, inclusief 1 jaar garantie. Klanten die de sportproducten inleveren, ontvangen een Decathlon cadeaubon van een door Decathlon bepaalde waarde.

‘Sinds 2000 maakt Decathlon in Nederland sport toegankelijk door laagdrempelig sportproducten aan te bieden. Hierdoor hebben we als bedrijf echter een impact op diezelfde omgeving waarin we zo graag sporten. Een meer circulair model zoals BuyBack is dringend nodig om het tij te keren,’ aldus Naut Verkijk, Projectmanager BuyBack.

Decathlon klanten weten de Tweede Kans-producten al goed te vinden. Sinds de lancering van het project ruim een jaar geleden, zijn er al circa 7000 Tweede Kans-producten verkocht. Het kopen van tweedehands producten wordt steeds populairder en door middel van het BuyBack project kan Decathlon het aanbod aan Tweede Kans-producten uitbreiden en hiermee aan de toenemende vraag voldoen.

Met de BuyBack Friday-campagne, van 21 tot 28 november, wil Decathlon zoveel mogelijk consumenten overtuigen om oude sportproducten af te stoffen en een tweede leven te geven. Hiermee doet het sportmerk naar eigen zeggen ‘niet mee aan de koopgekte die er deze week heerst: ze bieden juist een tegengeluid op de focus op massaconsumptie die tijdens deze periode gebruikelijk is.’

 

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken