Too Good To Go gaat met Unilever voedselverspilling tegen en start thuisbezorging

Too Good To Go gaat met Unilever voedselverspilling tegen en start thuisbezorging
  • Food-en-retail
  • 30 nov 2022 @ 08:39
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Too Good To Go en Unilever werken al langer samen om pakketten met producten – die niet meer via de reguliere kanalen kunnen worden aangeboden – aan te bieden. Met deze nieuwe thuisbezorgd-functie wordt voedselverspilling nu structureel tegengegaan.

De inhoud van het pakket bestaat op dit moment alleen uit Unilever producten. In de toekomst zou een pakket uit veel meer verschillende producten moeten bestaan. Unilever en Too Good To Go roepen andere voedingsmiddelenbedrijven dan ook op om mee te doen en samen voedselverspilling te verminderen, aldus partner Unilever.

Via de Too Good To Go-app kun je producten die anders worden weggegooid, reserveren en ophalen bij een restaurant, bakker of supermarkt in de buurt. Daar komt nu een nieuwe functie bij: het bestellen en thuisbezorgd krijgen van een pakket met Unilever-producten die niet meer via de reguliere kanalen kunnen worden aangeboden. Hiermee wordt landelijke dekking mogelijk. Ook mensen die ver wonen van deelnemende locaties of die geen geschikte ophaaltijden vinden, kunnen nu pakketten bestellen die bij hen thuis worden bezorgd. Afgelopen twee weken heeft er een test plaatsgevonden onder een selecte groep consumenten. Deze test was zeer succesvol en daarom kan er nu grootschalig uitgerold worden. De inhoud van het pakket bestaat op dit moment alleen uit Unilever producten. In de toekomst zou een pakket uit veel meer verschillende producten moeten bestaan. Unilever en Too Good To Go roepen andere voedingsmiddelenbedrijven dan ook op om mee te doen en samen voedselverspilling te verminderen.

Van tussenpersoon naar directe aanbieder Voor Too Good To Go betekent deze stap dat zij een nieuw bedrijfsmodel toevoegen aan hun bestaande activiteiten. Zij worden een directe aanbieder van voeding en niet meer alleen een tussenpersoon. Dit betekent dat zij nu in staat zijn om meer voedsel te kunnen redden, direct van bijvoorbeeld producenten. Naast Nederland is het redden van voedsel rechtstreeks van producenten ook in Denemarken al mogelijk. Door deze stap te zetten kunnen de 3,5 miljoen Nederlandse consumenten op de Too Good To Go app nu ook eerder in de voedselketen eten redden van verspilling.

Geertje Zeegers, Country Manager Too Good To Go Nederland: ‘Bij Too Good To Go zijn we altijd op zoek naar nieuwe manieren om voedselverspilling tegen te gaan. Ik ben erg blij dat we door de samenwerking met Unilever nu producten direct aan consumenten kunnen aanbieden. Kijkend naar de toekomst, zouden we graag een meer gevarieerd pakket aanbieden. We weten dat veel producenten op zoek zijn naar oplossingen op voedselverspilling tegen te gaan. We hopen dan ook dat meer producenten mee gaan doen en hun producten via deze thuisbezorgservice willen aanbieden. Want alleen samen kunnen we voedselverspilling echt tegengaan.’

Samen tegen voedselverspilling
Unilever en Too Good To Go werken al langer samen. De samenwerking startte in 2020 met een pilot in Rotterdam waarbij 1.000 productpakketten werden aangeboden. Vervolgens is deze pilot opgeschaald en werden er in totaal meer dan 400.000 producten gered. Daarnaast hebben diverse Unilever-merken, waaronder Unox, Knorr, Conimex en Hellmann’s, als onderdeel van de samenwerking met Too Good To Go een nieuw label geïntroduceerd op hun verpakkingen: ‘kijk, ruik, proef - voor je verspilt’. Dit label laat consumenten vaker op hun zintuigen vertrouwen, in plaats van enkel op de ‘ten minste houdbaar tot-datum' (THT) en gaat op die manier voedselverspilling thuis tegen.

Debora van der Zee - Denekamp, General Manager Unilever Nutrition Noord Europa: ‘In Nederland hebben we in de afgelopen twee jaar onze voedselverspilling gehalveerd, vanaf de productie tot aan het supermarktschap, en gaan we verder om voedselverspilling naar nul te brengen. Samen met Too Good To Go hebben we in onder andere Nederland en Denenmarken al mooie stappen gezet om voedselverspilling tegen te gaan. Nu Too Good To Go producten direct thuis gaat bezorgen, kunnen mensen makkelijk en voordelig alsnog van onze producten genieten die niet meer aangeboden kunnen worden via de reguliere kanalen.’

Inhoud pakket
Het pakket bevat producten van onder andere Unox, Conimex, Knorr en Calvé waarvan de THT-datum een week tot een aantal maanden later is dan het moment van aankoop. De productieplanning probeert zo efficiënt mogelijk te plannen om verspilling van voedsel tegen te gaan. Toch komt het wel eens voor dat de vraag naar producten onverwachts verandert of dat er onvoorziene omstandigheden optreden. Een seizoensproduct zoals erwtensoep bijvoorbeeld is lastig te plannen, omdat je daar in een koude winter nu eenmaal meer van verkoopt dan in een warme winter. In dit geval is tijdig bekend dat producten niet meer aan supermarkten geleverd kunnen worden.
(PvWK)

Voedselverspilling in cijfers
• Wereldwijd wordt meer dan 1/3 van het eten verspild en voedselverspilling is verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde Co2-uitstoot.
• Elke kilo voedsel die wordt verspild, vertegenwoordigt ongeveer 2,5 kg CO2-uitstoot (bron: FAO). -

Over Unilever en voedselreductie
'Unilever wil voedselverspilling halveren tegen 2025 In onze Unilever ‘Future Foods’ strategie hebben we toegezegd om de voedselverspilling in al onze activiteiten van fabriek tot schap te halveren tegen 2025. Dat is 5 jaar eerder dan de VN-doelstelling (SDG) in 2030. Onze missie om voedsel te beschermen en te behouden, kunnen we niet alleen bereiken. Daarom werken we samen met partners, zoals Too Good To Go, in de volledige voedselketen, om het systeem te veranderen en te helpen een einde te maken aan de voedselverspilling. Ook werkt Unilever al jarenlang samen met de Voedselbank. Jaarlijks doneert Unilever ruim 1 miljoen producten en in de afgelopen 3 jaar liep dit op tot een totaal van ruim 6 miljoen producten, waardoor grote hoeveelheden producten niet verspild werden, maar terechtkwamen bij mensen die het goed kunnen gebruiken. Het aantal producten dat Unilever jaarlijks aan de Voedselbank doneert, verandert niet door de samenwerking met Too Good To Go.'
(bron: Unilever)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken