ACM wil einde aan nepkortingen

ACM wil einde aan nepkortingen
  • Food-en-retail
  • 7 dec 2022 @ 10:14
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Met de komst van nieuwe regels schroeft de Autoriteit Consument & Markt (ACM) de controle op nepkortingen op. De nieuwe, strengere regels gelden vanaf 1 januari 2023 voor alle Nederlandse ondernemers die producten of diensten aanbieden aan consumenten.

‘De normen zijn nu duidelijk. Een korting moet een echte korting zijn op de laagste prijs die eerder gold. Deze regel biedt een goede basis voor ons toezicht. Consumenten hebben recht op echte kortingen. Ondernemers moeten stoppen met nepkortingen’ aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Met ingang van 1 januari is de ACM bevoegd toezicht te houden op de regels voor van-voor prijzen. Deze regels gelden voor alle vormen van van-voor prijzen, zoals doorgestreepte prijzen en percentages. Wat zijn deze regels? Het uitgangspunt is, dat de korting wordt gegeven op de laagste prijs die werd berekend in de 30 dagen voorafgaand aan de korting. Er zijn drie uitzonderingen:

- Voor bederfelijke producten;

- Producten die korter dan 30 dagen op de markt zijn (dan geldt de laagste prijs voor de periode dat het product op de markt is);

- Stapelkortingen of progressieve kortingen zijn toegestaan (iets wordt eerst voor 30% en daarna voor 50% afgeprijsd. Dit mag voor maximaal drie maanden).

Toezicht ACM
Als toezichthouder op deze regels heeft de ACM eerder dit jaar gereageerd op de voorgestelde aanpassingen en in hoeverre de ACM hierop toezicht kan houden. De ACM had met name kritiek op de manier waarop de uitzondering voor progressieve kortingen was ingericht. Met deze kritiek is bij de vormgeving van de definitieve regels rekening gehouden. Met de aanpassingen die in de wetgeving zijn doorgevoerd kan de ACM de regels goed handhaven.

Voorbeelden
Een bedrijf verhoogt de prijs van product X van €50 naar €70, om vervolgens 25 dagen later een kortingsactie van 35% te starten. De prijs mét korting is volgens het bedrijf €45,50. Met de komst van de nieuwe regels mag dit niet. De laagste prijs in de afgelopen 30 dagen was €50. De 35% korting moet over die prijs berekend worden. De korting bedraagt in dit voorbeeld dus ‘slechts’ 9%.

Een bedrijf verhoogt de prijzen van zijn producten twee weken voor een kortingsactie van €20 naar €50. Hierdoor kon hij onder de oude regels de korting ‘van €50, nu voor €15’ voeren. Onder de nieuwe regels is dit niet meer mogelijk en mag het bedrijf alleen nog maar de laagste prijs in de afgelopen 30 dagen als van-prijs gebruiken, in dit geval dus ‘van €20, nu voor €15’. De hoge prijs van een paar dagen kan dus niet meer gebruikt worden om een hoge van-prijs te voeren. Hiermee voorkomen de nieuwe regels ‘nep’-kortingen.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken