[GfK] Retailer Spar leidt Vers Fair Shares totaalranglijst

[GfK] Retailer Spar leidt Vers Fair Shares totaalranglijst
  • Food-en-retail
  • 7 dec 2022 @ 08:32
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Spar heeft zich de afgelopen jaren als formule flink ontwikkeld en dat betaalt zich nu terug in de hoogste fair share in de categorie 'vers' van alle supermarktformules, melden GfK en Distrifood.

'Spar is in fair share nu de succesvolste versverkoper onder de Nederlandse supermarkten. De formule heeft zich de afgelopen jaren flink ontwikkeld en is met een fair share van 115 nu met afstand de nummer één. Lidl voerde de versranglijst de afgelopen jaren aan, maar gaat iets achteruit en moet het nu met de tweede plaats doen. Opvallend is ook de ontwikkeling bij Albert Heijn', meldt Distrifood.

Spar maakt volgens het vakmedium een stormachtige ontwikkeling door. 'Dat geldt in maar nipt mindere mate ook voor Boni. Albert Heijn maakt een tegenovergestelde beweging door. De marktleider zat in 2015 nog op een fair share van 104, maar is de afgelopen jaren steeds iets gedaald tot nu 98. Toch opmerkelijk voor een formule die een format onder de naam Echt Vers in hoog tempo heeft uitgerold.' Dit is volgens GfK niet per se negatief. 'Zo doet AH het bijvoorbeeld in home en personal care steeds beter. En zoals al gemeld, bij fair shares hangen scores sterk af van relatief succes elders in het assortiment.'
Zo is ook 'hekkensluiter' te zien Vers Fair Shares totaalranglijst, volgens de onderzoekers. 'Dirk is ook dit jaar de hekkensluiter. Al kun je dat mogelijk ook anders bekijken: Dirk is de succesvolste verkoper van al het andere assortiment.'
Bekijk de tabellen hier.
(PvWK, bron: GfK en Distrifood)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken