Onderzoek recessie: kieskeurig in super en niet op vakantie

Onderzoek recessie: kieskeurig in super en niet op vakantie
  • Food-en-retail
  • 6 dec 2022 @ 15:11
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Verwacht Nederland dat er een recessie komt en zal men hierdoor grote uitgaven opschorten? Uit onderzoek van onderzoeksbureau Markteffect blijkt dat in september 80% van Nederland een recessie verwacht en in november is dat al opgelopen tot 88%.

De meest genoemde categorie om in geval van een recessie op te bezuinigen, is vakantie.

Bijna twee op de vijf respondenten (37%) verwachten dat er een zware recessie zal plaatsvinden en meer dan de helft (51%) verwacht een milde recessie. Ten opzichte van de eerdere meting is de ernst van de recessie licht gekanteld. In september verwachtte 44% een zware recessie, terwijl dat nu 37% is en 36% verwachtte een milde recessie en dat is nu 51%.

Verlaging van kosten

Als er een recessie komt, geeft de helft van de Nederlanders (50%) aan grote uitgaven niet te doen. Onder grote uitgaven verstaan we uitgaven zoals onder andere een nieuwe bank, auto of vakantie. Dit aantal is licht gedaald en bleek in september 57%. Zo geeft 13% van Nederland nu aan grote uitgaven voorlopig op te schorten als er een recessie zou zijn (sept: 9%).

Net zoals in september is de meest genoemde categorie om op te besparen ‘vakantie’ (65%), gevolgd door ‘uitjes’ (60%) en ‘kleding’ (55%). Opvallend is dat meer vrouwen (62%) dan mannen (48%) grote uitgaven op het vlak van kleding zouden opschorten. Sport (18%) en verzekeringen (11%) blijven de minst populaire kostenposten om op te bezuinigen.

Alleen het hoognodige

Eén op de drie (33%) Nederlanders die gaat bezuinigen bij een recessie doet dit op de boodschappen. Hierbij geeft 71% aan dit te doen door alleen het hoognodige te kopen en luxeproducten te laten staan. Ook geeft bijna zes op de tien respondenten (57%) meer producten te kopen die in de aanbieding zijn.

Minder vaak op vakantie

Meer dan de helft van de respondenten zou besparen op vaaknties (55%). Daarnaast geven bijna twee op de vijf respondenten (37%) aan te bezuinigen op vakantie door dichter bij huis te blijven en bijna drie op de tien respondenten (29%) zouden minder luxe op vakantie gaan.

Onderzoeksverantwoording

Het onderzoek is uitgevoerd door onafhankelijk onderzoeksbureau Markteffect in november 2022 onder een representatieve steekproef van 412 Nederlandse respondenten van 18 jaar of ouder.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken