FSIN: Foodservicemarkt groeit in 2022 met €5,8 miljard
- Food-en-retail
- 11 jan 2023 @ 10:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodKennissessie
- 11 jan 2023 @ 10:45
- Peter van Woensel Kooy
De omzet van de foodservicebedrijven is in 2022 gestegen met ruim 40%, naar een omzet van €19,1 miljard. Dat maakte het FoodService Instituut Nederland (FSIN) op het jaarlijkse Brunchcongres bekend tijdens de Horecava.
Ondanks nog geldende coronamaatregelen in het eerste kwartaal van 2022, zag de foodsector de omzet in 2022 herstellen naar bijna het niveau van voor de crisis. Foodretailers, zoals supermarkten en speciaalzaken, noteerden een groei van €2,5 miljard in 2022.
Voor 2023 verwacht het FSIN dat de omzet van de buitenshuissector zich weer volledig gaat herstellen en uitkomt op ongeveer €20,4 miljard. De gas- en electriciteitsprijzen, die veel invloed hebben op de portemonnee en dus het besteedbaar inkomen van de Nederlanders, blijven een onzekere factor. Los van de economische ontwikkelingen zorgt het gedrag van de Nederlanders ervoor dat de consumentenwaarden op groen staan voor wat betreft bestedingen aan buitenshuis eten en drinken, volgens het instituut.
Het volledige bericht van het FSIN is hier te lezen.
Het FSIN Brunchcongres werd dit jaar voor het eerst in drie jaar weer 'live' gehouden. Door de coronapandemie ging het evenement tweemaal niet door; een derde keer was het jaarlijkse congres van het kennisinstituut een digitale bijeenkomst.
Dat de behoefte aan informatie uitwisselen, kennis delen, sparren, praten en discussiëren met branchegenoten weer groot was, bleek uit de bezoekersaantallen van het FSIN Brunchcongres 2023. Ongeveer 500 foodprofessionals en -marketeers gaven acte de présence in de RAI Amsterdam. Zij kregen een gevarieerd programma voorgeschoteld met presentaties van FSIN-voorzitter Walter Seib (CEO van HMSHost, exploitant van zo'n 600 horecalocaties op vliegvelden, treinstations en outlet centers), FSIN-directeur Inga Blokker, CEO Food Service Thomas Eisele van de Valora Group (BackWerk Nederland) en de internationaal bekende schrijver/journalist Johann Hari.
Het congres werd afgesloten met de FSIN Foodcourt, verzorgd door leden van het FSIN, die de aanwezigen trakteerden op lekkere, vernieuwende hapjes en drankjes.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- RAI
- CEO
- SMS Host
- Beyond
- food
- Thomas Eisele
- FSIN
- Horecava
- groei
- Brunchcongres
- Inga Blokker
- Food Service
- merk
- backWERK
- Walter Seib
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Subways Royal Submarines duiken weer... 25-04-2024
- Hema springt in op rookworst-rel25-04-2024
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing