Recordjaar voor champagne

Recordjaar voor champagne
  • Food-en-retail
  • 24 jan 2023 @ 08:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodOnderzoek

De wereldwijde verkoop van champagne is in 2022 tot recordhoogte gestegen. Volgens het Franse Comité Champagne komt dit door lancering van exclusievere champagnemerken en door het beeindigen der lockdowns.

Het Comité Champagne vertegenwoordigt de wijngaarden in de Champagnestreek, een merkrechtelijk beschermde domeinnaam. 

De gezamenlijke omzet van de verenigde bubbelboeren steeg tot meer dan 6 miljard euro, van 5,5 miljard euro een jaar terug. Alles bij elkaar werden er 326 miljoen flessen aan de man gebracht, wat neerkomt op een toename van bijna 2 procent. De groei deed zich wel alleen voor buiten Frankrijk. De champagneverkoop binnen de landsgrenzen ging juist wat omlaag. Het einde van de export naar Rusland had verder weinig impact aangezien de markt daar eerder goed was voor minder dan twee miljoen flessen per jaar, analyseert de Telegraaf.

Vlak voor de jaarwisseling bleek al dat Nederlanders ook weer flink champagne, cava, prosecco en andere bubbel- en mousserende wijnen insloegen om het glas te heffen op oud en nieuw. In 2020 implodeerde de wereldhandel in champagne nog tot een kwart miljard verkochte flessen.
(PvWK, bronnen: CC Reims en Telegraaf | foto: Alexander Nagles / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken