Plus start met verkoop brood van gisteren

Plus start met verkoop brood van gisteren
  • Food-en-retail
  • 6 feb 2023 @ 11:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

Plus start met de verkoop van brood van gisteren. Hiermee zet de supermarktorganisatie een volgende stap in de strijd tegen voedselverspilling. Brood van de versafdeling dat niet op de dag zelf verkocht wordt, kost een dag later 25 cent, 50 cent of 75 cent.

Brood van gisteren is de volgende dag tot 11.00 uur te koop bij alle Plussupermarkten. De afgeprijsde broden zijn volgens de retailketen duidelijk herkenbaar door stickers en speciale borden bij de broodafdeling.

Lage prijzen
Klanten betalen voor Brood van gisteren 25 cent voor een half dagvers brood. Een dagvers heel brood, dagverse broodjes en halve Korenlanders kosten 50 cent. Hele Korenlanders broden krijgen met brood van gisteren een prijskaartje van 75 cent.

Joris Bons, unit manager bij Plus: 'In 2020 hebben we ons voedselverspillingsbeleid opnieuw geformuleerd. We ambiëren in 2030 om 50% minder te verspillen dan in 2015. Voorkomen, verminderen en verwaarden zijn daarbij de sleutelwoorden. Daarmee willen we ons dervingspercentage verder verlagen. De introductie van brood van gisteren draagt hieraan bij. Brood van een dag eerder is ook vandaag nog steeds goed én bovendien extra voordelig geprijsd.'

Minder verspilling
Brood is één van de meest verspilde producten, blijkt uit onderzoek van Wageningen University & Research (WUR). Relatief worden er elke dag te veel broden gebakken en daarmee verspild, omdat ze niet allemaal verkocht worden. Bovendien gooien consumenten thuis ook brood weg. De introductie van brood van gisteren is daarom een belangrijke volgende stap om zo min mogelijk voedsel te verspillen. Dat vindt Plus belangrijk. De supermarktorganisatie is sinds 2020 partner van de Stichting Samen tegen Voedselverspilling en doet sindsdien mee met de landelijke Verspillingsvrije week. Daarnaast werkt Plus al jaren samen met de app tegen verspilling Too Good To Go. Inmiddels zijn er al 950.000 Magic Boxen opgehaald in de winkels. 

Deel van duurzaamheidsbeleid
Naast het verminderen van voedselverspilling in de winkel, doet Plus meer. Door bijvoorbeeld bewust in te kopen blijven minder producten onverkocht. Daarnaast is Plus alert op de temperatuur van de verse producten in de hele keten van leverancier tot schap. Een constante temperatuur verhoogt de kwaliteit en daarmee ook de houdbaarheid. Ook werken de winkels met elektronische schaplabels die inkoop en voorraadbeheer gemakkelijker maken. Bovendien hanteert Plus een afprijsbeleid voor producten die tegen de houdbaarheidsdatum zitten. Ook doneren veel supermarkten al jaren overgebleven producten van goede kwaliteit aan plaatselijke voedselbanken en andere lokale initiatieven zoals Voedselsurplus.
(PvWK, forto: Vicky Ng / Unsplash)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken