SBI Vakprijzen voor Kruidvat, Unbrick One, Mud Jeans en Van Gogh Museum

SBI Vakprijzen voor Kruidvat, Unbrick One, Mud Jeans en Van Gogh Museum
  • Food-en-retail
  • 23 mrt 2023 @ 17:00
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

De vakjury van de SBI Vakprijzen van het Jaar heeft dit jaar drie vakprijzen uitgereikt. Kruidvat won met haar campagne ‘Duurzamer, doe er je voordeel mee’ in de categorie SBI Campagne van het Jaar. Unbrick One won ‘SBI Innovatie van het Jaar’. Mud Jeans en het Van Gogh Museum wonnen in de categorie ‘SBI Partnership van het Jaar’.

Kruidvat wil duurzamere keuzes voor heel Nederland bereikbaar en betaalbaar maken en met de campagne ‘Duurzamer, doe er je voordeel mee’ heeft Kruidvat de eerste stap naar consumenten gemaakt om ook blijvende gedragsverandering te realiseren, volgens de jury. In de komende jaren wordt de boodschap verder geladen met vervolgcampagnes en always-on communicatie.Kruidvat is er uitermate goed in geslaagd om de campagne zo klein mogelijk en zo dichtbij en ‘merkwaardig’ mogelijk op te tuigen. Het is een zeer goede doorvertaling van een uiterst effectief campagneconstruct waar de jury zeer over te spreken is. Daarom is Kruidvat dan ook de winnaar van de SBI Campagne van het Jaar.

Oeuvreprijs voor Zeeman
De jury deelt dit jaar een oeuvreprijs uit, en wel aan Zeeman. De norm binnen de textielsector in het Verre Oosten en Turkije is het betalen van minimumloon. In landen als Bangladesh, India en Pakistan is dit minimum niet voldoende om de basisbehoeftes te kunnen voorzien. Zeeman heeft daarom begin 2022 een roadmap opgesteld op dit thema die onze commitment ook laat zien. De komende vier jaar wordt jaarlijks in vijf fabrieken leefbaar loon geïmplementeerd. Zeeman is volgens eigen zeggen de eerst discount Retailer die living wages aankaart.
De manier waarop is eigenzinnig en pragmatisch te noemen volgens de jury.

De impact ligt ook in het feit dat Zeeman andere retailers uitnodigt om voor hun aandeel mee te doen bij een lopende pilot. Hiermee is de impact voor de werknemer hoger. De Zeeman- aanpak is ook relatief eenvoudig te gebruiken door andere merken en retailers en daardoor schaalbaar.

Partnership en Innovatie van het jaar
Mud Jeans, een circulair denim merk en het Van Gogh Museum lanceerden in de zomer van 2022 een collectie van gerecyclede denim. Volgens de jury is het Mud Jeans en het van Gogh Museum uitstekend gelukt om deze samenwerking op een creatieve en hoogwaardige manier uit te werken. Deze samenwerking verdient een groot applaus volgens de jury en is dat ook met recht en rede ‘Partnership van het Jaar.

Unbrick is een modulaire bouw- en softwarebedrijf en maker van duurzame (vakantie)woningen. In september 2020 is Unbrick opgericht. Met een woning die voor 80% bestaat uit hout wil Unbrick de wereld beter achterlaten dan we hem vonden. De jury is zeer onder de indruk van de innovatiekracht van Unbrick en gelooft in de opschaalbaarheid van Unbrick One. Zij bieden een software--oplossing voor een heel groot probleem en doen dit volgens een strategisch zeer relevante en juiste aanpak. De jury vindt Unbrick One dan ook de SBI ‘Innovatie van het Jaar’ 2023.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken