Fruitz introduceert nieuwe datingterm

Fruitz introduceert nieuwe datingterm
  • Food-en-retail
  • 28 apr 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • NieuwkomersCampagnes

‘We-hebben-elkaar-ontmoet-op-een-datingapp’ loopt misschien niet erg lekker, maar een pakkend woord bestond er nog niet voor. Datingapp Fruitz herkende dit en brengt de oplossing met de passende term: swouple.

Swouple is een samenvoeging van de Engelse woorden ‘swiping’ en ‘couple’. Het woord definieert ‘koppels die elkaar via een datingapp hebben ontmoet’. Datingapps hebben uiteindelijk één doel: jou helpen aan een partner die goed bij je past. Onderzoek uit 2019¹ toont aan dat bijna de helft van alle Nederlandse jongvolwassenen de liefde online zoekt en de verwachting is dat dit aantal alleen maar toeneemt. Het is dan ook geen gekke conclusie dat Nederland inmiddels aardig wat swouples rijk is, volgens de datingapp.

Love at first swipe
Wanneer koppels hun match in elkaar hebben gevonden en het officieel maken op social media of bij familie en vrienden, volgt er vaak maar één vraag: ‘Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?’. Sommigen voelen zich toch in verlegenheid gebracht door deze vraag of verzinnen zelfs een heel ander ontmoetingsverhaal om de vraag te ontwijken. Het klinkt misschien niet heel romantisch als je toe moet geven dat jullie elkaar op een datingapp hebben ontmoet. Het is helemaal niet nodig om je hiervoor te schamen, stelt Fruitz.

Moderne liefde
De datingapp vindt het stigma rondom koppels die elkaar online hebben ontmoet ouderwets en achterhaald in de huidige digitale tijden. In een wereld waarbij iedereen met elkaar in verbinding staat en de smartphone bijna met de hand is vergroeid, is het niet meer dan logisch dat ook de zoektocht naar de ideale partner zich ook online afspeelt. Nu is er dus een handige datingterm die kort maar krachtig uitlegt hoe jullie romance is begonnen. ‘Wij zijn een happy swouple’, dat klinkt best leuk, toch, aldus het merk.

Daten met pit
Fruitz onderscheidt zich naar eigen zeggen van concurrenten door middel van speelse elementen en een vleugje humor. Zo worden er fruitsoorten ingezet die reflecteren naar welke vorm van daten je wil ontdekken, of je nu zoekt naar iets serieus of een casual relatie. Daarnaast focust de app zich op diversiteit en inclusie, en wil het ouderwetse gedachten rondom online dating aan de kaak stellen. Met swouple als toevoeging aan het dating jargon hoopt de app relaties die ontstaan door middel van online dating te normaliseren en koppels te laten weten dat hun liefdesverhaal echt iets is om trots op te zijn.

'In de huidige tijd waarin onze levens grotendeels online afspelen, is het inmiddels heel normaal dat mensen hun partner ontmoeten via datingapps. Wij vonden dat het tijd werd voor één woord dat deze moderne liefde omschrijft. Daarom zijn we er trots op dat Fruitz met ‘swouple’ het definiërende woord voor dergelijke koppels mag introduceren', licht Tanita Mierau, Country Manager Nederland/ België/ Zwitserland, tenslotte toe.
(PvWK, beeld: Priscilla Du Preez / Unsplash)

bron: ¹ Onderzoek van de Volkskrant en Rutgers

Over Fruitz
'Fruitz is opgericht in 2017 door Julian Kabab, Fabrice Bascoulergue, Arnaud Ruols en mede-ontwikkeld door Charles Bail. De app is een van de snelstgroeiende datingapps in Europa. De Franse app moedigt open en eerlijke communicatie over datingverwachtingen aan door middel van vier speelse fruit metaforen - kersen, druiven, watermeloenen en perziken. In februari 2022 werd Fruitz overgenomen door Bumble Inc., het moederbedrijf van onder andere Bumble en Badoo.'

(bron: Fruitz)

 

Het Bumble platform brengt mensen in contact om gezonde relaties op te kunnen bouwen. De app werd opgericht door CEO Whitney Wolfe Herd in 2014 en was een van de eerste datingapps waarbij vrouwen centraal staan. Badoo, gelanceerd in 2006, is een van de pioniers in web- en mobiele dating producten.

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken