Geen weer voor bier
- Food-en-retail
- 5 mei 2023 @ 10:43
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 5 mei 2023 @ 10:43
- Sjaak Hoogkamer
Het te koude voorjaarsweer heeft ongetwijfeld zijn weerslag op de bierverkopen in het eerste kwartaal van 2023. In het bijzonder de slechte maand maart zorgt ervoor dat de verkopen in een kleine min eindigen.
Dat beweren althans de Nederlandse Brouwers, de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van vijftien in Nederland gevestigde bierbrouwerijen. Doel is om op een verantwoorde en duurzame manier de consumptie en het brouwen van bier te bevorderen.
De 15 aan Nederlandse Brouwers verbonden brouwerijen zijn samen goed voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. In 2022 is ruim 22.000.000 hectoliter bier gebrouwen waarvan 13.000.000 hectoliter ten behoeve van de export.
Net zoals elke Nederlander kunnen de Nederlandse brouwers niet wachten op een langere periode met warmer weer.
Het jaar 2023 begon goed toen ook eindelijk de horeca afscheid kon nemen van de lockdown. Maar de maanden februari en met name maart zijn slechtere maanden waardoor de bierverkopen over het eerste kwartaal in een kleine min eindigen. Daarmee komen de bierverkopen over het eerste kwartaal uit op hetzelfde niveau als het eerste kwartaal van het pre-COVID-19 jaar 2019.
Q1 2023 tov 2019 2023 tov 2022
Jan -7,2% 15,3%
Feb -2,3% -1,7%
Maart 8,3% -10,9%
Totaal 0,0% -1,5%
Vooral de horeca deed het in Q1 goed, maar dat heeft te maken met de maand januari. Die was in 2023 veel beter dan 2022 i.v.m. coronamaatregelen die in januari 2022 golden. T.o.v. 2019 was het eerste kwartaal voor de horeca ook een goede maand. Het drinken van bier thuis, bleef iets achter t.o.v. 2019.
Horeca Thuisconsumptie
Q1 2023 tov 2019 2023 tov 2022 2023 tov 2019 2023 tov 2022
Jan -3,8% 173,0% -7,8% -8,8%
Feb 7,0% 4,5% -5,9% -4,7%
Maart 8,9% -15,4% 6,8% -9,7%
Totaal 4,5% 13,3% -1,9% -7,9%
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing