Run op statiegeld leidt tot overlast
- Food-en-retail
- 9 jun 2023 @ 08:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - DistributieMVO
- 9 jun 2023 @ 08:35
- Peter van Woensel Kooy
Het zoeken in afvalbakken naar kleine flesjes en blikjes waar statiegeld op zit, zorgt voor overlast bij stadsreiniging en schoonmaakbedrijven in grote steden zoals Amsterdam.
Het graaien in de bakken op zoek naar blikjes met statiegeld - sinds kort verplicht- zien de instanties niet als een probleem, maar zakken die opengescheurd of omgekiept worden zorgen voor veel overlast, blijkt uit een rondgang van Het Parool langs de gemeente, de NS, het GVB en meerdere schoonmaakbedrijven. Zwervers en armlastigen zien hun kans schoon op iets extra's. Een woordvoerder van de gemeente Amsterdam laat weten dat er boetes worden uitgedeeld. 'Er worden namelijk bij het leeghalen van de afvalbakken slotjes kapotgemaakt of extra vervuiling gecreëerd.'
Doneren aan Plastic Soup foundation
Om de overlast te verminderen, heeft NS statiegeldautomaten geplaatst op de grote stations in Nederland meldt de krant. Toeristen kunnen nog geen gebruik maken van deze automaten omdat gebruikers in het bezit moeten zijn van een Nederlands bankrekeningnummer. Ze kunnen er wel voor kiezen om het geld te doneren aan de Plastic Soup Foundation. In de hoofdstad worden de afvalbakken sinds kort met andere sloten vergrendeld, zodat die niet meer te kraken zijn met een loper: een driehoeksleutel van de bouwmarkt. Ook is er een proef gestart om afvalbakken te voorzien van 'doneerrekjes'. Dan kunnen mensen die afstand doen van hun statiegeldflesjes die in het rek plaatsen zodat een ander niet in de afvalbak hoeft te reiken. De blikjes met statiegeld zijn te herkennen aan een statiegeldlogo. Sinds 1 juli 2021 zit er ook al €0,15 statiegeld op kleine plastic flesjes voor bijvoorbeeld frisdrank en water. Er zat al langer €0,25 statiegeld op grote plastic flessen. Lees ook: Dit betekent de komst van 2,5 miljard euro aan statiegeld op blikjes.
(bronnen: Parool, NS en Distrifood, foto: Jan Kopřiva / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing