Digitale en AI-tools helpen internationale ijs-business Unilever

- Food-en-retail
- 26 jul 2023 @ 10:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - CampagnesFood
- 26 jul 2023 @ 10:35
- Peter van Woensel Kooy
Unilever, een van de grootste ijsmerkproducenten ter wereld, heeft internationaal miljoen ijskasten staan, waarvan er 50.000 'intelligent' zijn. Dat betekent door AI en technische snufjes extra energiebesparing en slim voorraadbeheer.
De wereld van deze vriezers gaat verder dan wat je op het eerste gezicht zou denken. Sommige van deze ijskasten draaien op hogere temperaturen om energiekosten te besparen, terwijl andere vriezers gebruikmaken van slimme technologie om te vertellen wanneer deze moet worden bijgevuld. In de toekomst kunnen vriezers zelfs de consumentenvraag voorspellen, stelt Unilever.
Het paraplumerk van de ijsbusiness OLA schittert in het zomernummer van MarketingTribune (MT10/'23 printeditie), dat net is verschenen. Hierop aansluitend meldt Unilever het nieuws over de slimme koelapparatuur. Korte samenvatting:
* Vriezers van OLA in gemakswinkels spelen een cruciale rol in de groeiende impulsieve ijsmarkt. Analisten voorspellen dat de wereldwijde markt voor impuls-ijs met 5,7% zal groeien tussen 2023 en 2028. Bestway, een groothandelsbedrijf dat meer dan 12 miljoen consumenten bedient in het Verenigd Koninkrijk, Pakistan en het Midden-Oosten, zegt dat 34% van de totale ijsverkopen 'impulsieve aankopen' zijn. En hoewel goed weer de belangrijkste reden is om een ijsje te kopen, staat zichtbaarheid voor de consument op een zeer nauwe tweede plaats.
* Ons onderzoek vertelt ons dat de meerderheid van de consumenten kiest welk ijsje ze willen kopen bij de ijskast', zegt Berty Jacob, R&D cold chain specialist bij Unilever. 'Mensen plannen niet vooraf. Het is niet zoals melk kopen; ze komen niet morgen terug. Als je het product niet hebt, heb je de verkoop verloren.'
* Om ervoor te zorgen dat retailers niet zonder voorraad komen te zitten, heeft Unilever digitale hulpmiddelen en AI in het vriespark (de verzameling koelapparatuur, red.) geïntegreerd. Op dit moment zijn 50.000 vriezers voorzien van AI om het juiste product in de juiste vriezer te leggen', voegt Sarosh Hussain, head of digital selling systems, toe 'en er zijn plannen voor meer.'
'De camera in onze vriezers maakt regelmatig een foto, stuurt deze naar de cloud en analyseert deze met behulp van AI om winkeliers te laten weten wat ze moeten bijvullen en bestellingen in te dienen op een eenvoudige manier', legt Jacob uit.
* Sommige winkels uitgerust met de nieuwe Unilever-vriezers met AI-technologie hebben een omzetstijging van 15-35% gezien, meldt het fmcg-concern. 'En hoewel het nog vroeg is, zijn er mogelijkheden om voorraadgegevens te gebruiken voor marktonderzoek, om gerichte promoties vorm te geven en om winkeliers verder te helpen begrijpen wat hun klanten willen.'
* De intelligente vrieskisten van OLA gaan open wanneer een consument contactloos betaalt, ze kunnen hun bestelling ophalen en zelfs wijzigen en de AI registreert en rekent af wat ze hebben gekocht. 'Waar de wetenschap ons ook naartoe brengt... we werken eraan om ervoor te zorgen dat onze vriezers zo energiezuinig mogelijk zijn, we gebruiken digitale en AI-tools om onze retailers klaar te stomen voor de toekomst en we blijven de ervaring van consumenten met onze ijsjes in de toekomst verbeteren', aldus Jacob.
Lees hier verder (Engelstalig).
(PvWK, bron: Unilever)
Productiefoto Magnum
Verkooppunt Walls
|
Intelligente vriezer van OLA
(fotografie: Unilever)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- &D cold chain
- koeiling
- digital
- Unilever
- vriezer
- Berty Jacob
- Sarosh Hussain
- OLA
- vriespark
- ijskast
- digital selling systems
- R&D cold chain
- AI
- ijsmerk
- energiebesparing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Onderzoek: Slechts 14% retailers... 30-11-2023
- Samenwerking Fisherman's Friend en... 29-11-2023
- Lidl naar Alfred28-11-2023
- Tegenwerking bij internationale... 27-11-2023
- Samsung voor het vierde jaar op rij... 25-11-2023
- Onderzoek: retail verwacht hogere... 24-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala