FrieslandCampina scherpt strategie aan: Expedition 2030

FrieslandCampina scherpt strategie aan: Expedition 2030
  • Food-en-retail
  • 9 okt 2023 @ 08:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • StrategieMarketing

Expedition 2030 kenmerkt zich door een specifieke focus per businessgroep. De reorganisatie omvat ook jaarlijkse bezuinigingen tot 500 miljoen euro en banenreductie. Doel: duurzame groei en het verhogen van de nettowinst voor FrieslandCampina.

Als onderdeel van de strategie gaat het bedrijf vanaf 2026 jaarlijks 400 tot 500 miljoen euro aan kosten besparen.

Jan Derck van Karnebeek, CEO Koninklijke FrieslandCampina licht toe: 'Ons doel is helder: topkwaliteit producten maken van de melk van onze leden en daarmee maximale waarde voor hen genereren. Inkomsten die onze leden nodig hebben om te kunnen blijven investeren in de duurzame toekomst van hun boerderijen. Daarom is het zo belangrijk dat we onze bedrijfsprestaties structureel verbeteren. Onze aangescherpte strategie met per businessgroep focus op specifieke klanten, producten, merken en markten zal de manier waarop we werken en concurreren significant verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat Expedition 2030 in combinatie met een concurrerende productieketen en lagere overheadkosten onze positie als leidende, innovatieve en duurzame speler in de zuivelindustrie zal versterken. Dit is belangrijk voor FrieslandCampina om aantrekkelijk te blijven voor zijn leden-melkveehouders, medewerkers en klanten, nu en in de toekomst.'

Kostenbesparingen
Om de concurrentiepositie van FrieslandCampina te versterken, richt Expedition 2030 zich onder meer op jaarlijkse kostenbesparingen van 400 tot 500 miljoen euro vanaf 2026, met significante besparingen vanaf 2024. De gehele onderneming moet kosten verlagen, waarbij het zwaartepunt op de ondersteunende functies ligt. De besparingen zullen leiden tot herstructurering en banenverlies. De 400 tot 500 miljoen euro kostenbesparingen betreffen geen sluiting van productielocaties. Een deel van de jaarlijkse besparingen zal nodig zijn om inflatie te compenseren. De resterende margeverbetering zal evenredig worden verdeeld tussen investeringen in duurzame groei en het verhogen van de nettowinst van het bedrijf.

Investeren in duurzame groei: Borculo
FrieslandCampina zal naar eigen zeggen blijven investeren in strategische activiteiten waarin de onderneming wil groeien. In dit kader maakt FrieslandCampina vandaag bekend dat het gaat investeren in zijn fabriek in Borculo om daar de productiecapaciteit van wei-eiwitisolaten te verdubbelen. Hiermee kan de businessgroep Ingredients – wereldwijd een koploper in eiwitten en prebiotica – voldoen aan de groeiende vraag naar hoogwaardige ingrediënten voor de sport- en kindervoedingsmarkt.

Volgende stappen
De komende maanden zullen de beoogde kostenbesparingen verder worden uitgewerkt. FrieslandCampina zal de organisatorische implicaties en de daaraan verbonden eenmalige herstructureringskosten medio december bekend maken. De implementatie van de Expeditie 2030 strategie staat gepland vanaf 1 januari 2024. Alle voorgenomen besluiten zijn onder voorbehoud van advies van de Centrale Ondernemingsraad.
(PvWK, foto: FC)

Over Koninklijke FrieslandCampina
'FrieslandCampina is een van de grootste zuivelondernemingen ter wereld met een coöperatieve traditie van meer dan 150 jaar. De onderneming verwerkt de melk van melkveebedrijven tot een groot assortiment aan zuivelproducten en -ingrediënten. Zo voorziet FrieslandCampina elke dag honderden miljoenen mensen wereldwijd van waardevolle voedingsstoffen uit melk. Koninklijke FrieslandCampina is volledig in handen van Zuivelcoöperatie FrieslandCampina, waarvan 15.137 melkveehouders in Nederland, België en Duitsland lid zijn. Via de coöperatie zijn deze leden-melkveehouders eigenaar en toezichthouder van de onderneming. Samen met de leden-melkveehouders beheert FrieslandCampina de gehele productieketen: van gras tot glas.FrieslandCampina voorziet consumenten van zuivelproducten, zoals melk, yoghurt, gecondenseerde melk, zuiveldranken, kaas, boter, kwark en room. Aan bepaalde consumentengroepen, zoals kinderen, ouderen en sporters, levert de zuivelonderneming specifieke voeding. Professionele afnemers, zoals bakkers, patissiers, chocolatiers, koks en cateraars kunnen bij FrieslandCampina terecht voor een breed assortiment producten, waaronder room, boter, desserts en vullingen. Ook levert de onderneming hoge kwaliteit ingrediënten aan internationale producenten van voedingsmiddelen en aan farmaceuten.
In 2022 leverden 9.927 leden-melkveebedrijven in Nederland, Duitsland en België ruim 9,5 miljard kilogram melk aan voor verwerking in zuivelproducten en -ingrediënten. FrieslandCampina heeft vestigingen in 30 landen en exporteert naar meer dan honderd landen wereldwijd. In 2022 waren bij FrieslandCampina gemiddeld 21.715 medewerkers (fte’s) werkzaam. Bezoek onze website voor meer informatie: www.frieslandcampina.com.'

(bron: FrieslandCampina)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken