De Koffiejongens gaat internationaal

De Koffiejongens gaat internationaal
  • Food-en-retail
  • 10 nov 2023 @ 11:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekZakelijk

Eén merknaam dus in enkelvoud: De Koffiejongens, het duurzame Nederlandse koffiemerk dat bekendstaat om z’n 100% biologisch afbreekbare koffiecups, 'gaat internationaal'. Na goede resultaten op de Nederlandse en Belgische markt, kondigen ze hun uitbreiding naar Duitsland aan.

waar ze onder de naam The Blue Cycle hun groene stempel willen drukken. Duitsland, een land dat bekend staat om de liefde voor kwaliteitskoffie, biedt de ideale setting voor het voortzetten van de duurzame missie van De Koffiejongens. De dagelijkse koffieconsumptie bij onze Oosterburen (3,4 miljard aluminium koffiecups per jaar = 13.500 ton aluminium volgens dit onderzoek) resulteert bovendien in aanzienlijke afvalproblemen en negatieve milieueffecten. Walter Morriën, medeoprichter De Koffiejongens: 'In een land als Duitsland, waar de koffiecultuur zo bloeit, kunnen we met The Blue Cycle op grote schaal impact maken.'

Waarom The Blue Cycle 
The Green Cycle was wellicht een logische naam geweest, maar in een ondernemersklimaat waar ‘groen’ steeds vaker een nare bijsmaak krijgt omwille van het beruchte greenwashing, besloot De Koffiejongens voor een andere kleur te kiezen. De Koffiejongens proberen altijd de logische keuze te maken. Daarmee bieden ze oplossingen voor bestaande duurzaamheidsproblemen én inspiratie aan concullega's om dit voorbeeld te volgen. Aangezien onze planeet voor 70% uit water bestaat, was de keuze voor de kleur blauw snel gemaakt. Bovendien is het product van The Blue Cycle, net als dat van De Koffiejongens, cyclisch; van grondstoffen (van gebruik naar compost) tot aan het abonnementsmodel. The Blue Cycle zal in Duitsland live gaan met vijf smaken, naar eigen zeggen gebaseerd op onderzoek naar het Duitse smaakprofiel: Lungo, Lungo Forte, Espresso, Ristretto en Decaf. 


Goede synergie
The Blue Cycle GmbH is het merk waarmee De Koffiejongens de Duitse markt gaat betreden. Een dedicated team, inclusief Duitstalige collega, bedient vanuit Nederland de Duitse markt en heeft de volledige focus op The Blue Cycle. Er is bewust gekozen om de Duitse lancering vanuit het kantoor in Bussum aan te sturen. Het idee daarachter? Zo kan vanaf het begin de synergie met De Koffiejongens goed gewaarborgd worden. De missie blijft onveranderd en bovendien is merk-consistent zakendoen belangrijk voor De Koffiejongens.

Duurzaamheid als kernwaarde
De koffiecups van The Blue Cycle zijn net als de koffiecups van De Koffiejongens hier in Nederland, gemaakt van volledig afbreekbare plantaardige materialen, die na gebruik bij het GFT kunnen. De koffiedrab kan zelfs op de composthoop, zodat het wordt omgezet tot super voedzame compost, bijdragend aan gezonde bodems en planten. Voor The Blue Cycle is duurzaamheid niet alleen een trend, maar een levensstijl, die zich blijft ontwikkelen. Dit nieuwe Duitse label is toegewijd aan zowel het leveren van kwaliteitskoffie als het verminderen van de ecologische voetafdruk in alle processen van de keten. Morriën: 'Met de uitbreiding naar Duitsland willen we onze boodschap nóg verder verspreiden en een revolutie in de koffiewereld stimuleren.'
(PvWK)
 

Over De Koffiejongens
'De Koffiejongens is een management owned, duurzaam, Nederlands abonnementsmodel voor koffiecups. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door Walter Morriën en Corné van Drogenbroek. Het initiële idee? Een particulier abonnement voor kwalitatieve, betaalbare en duurzame koffiecups. In de afgelopen 7 jaar heeft het bedrijf zich doorontwikkeld tot een volledig duurzaam én sociaal koffiemerk met gecertificeerde koffie, in honderd procent biologisch afbreekbare koffiecups, gemaakt van planten. De koffiecups komen in verschillende smaken (Lungo, Lungo Forte, Lungo Extra Forte, Espresso, Ristretto, Decaf) en zijn inmiddels zowel los als in abonnementsvorm verkrijgbaar. Van intensief voor grote koffiedrinkers, tot lichtere abonnementen. Alle pakketjes worden verpakt in FSC-gecertificeerd karton en ingepakt door medewerkers die vroeger een afstand tot de arbeidsmarkt hadden. De bezorging gaat (waar mogelijk) met de fiets of lopend. Daarnaast zijn De Koffiejongens B-Corp gecertificeerd en CO₂-neutraal. De Koffiejongens verkopen nu bijna 30 miljoen biologisch afbreekbare koffiecups per jaar. De ambitie is om in 2025 naar 100 miljoen te zijn doorgegroeid.'

(bron: De Koffiejongens)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken