Vrouwen spenderen veel meer aan kleding dan mannen

Vrouwen spenderen veel meer aan kleding dan mannen
  • Food-en-retail
  • 16 mei 2024 @ 06:30
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Vrouwen spenderen jaarlijks gemiddeld fors meer aan kleding dan mannen (845 vs. 476 euro). Online zijn de bestedingen per aankoop gemiddeld hoger dan in fysieke winkels (136 vs. 74 euro). Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Kledingwinkels van Multiscope.

Het onderzoek werd uitgevoerd onder bijna 5.200 Nederlanders en keek naar de bestedingen van de 51 grootste kledingwinkels en webshops van Nederland. Vrouwen besteden gemiddeld €95 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. Mannen geven gemiddeld €88 uit per aankoop. Omdat vrouwen gemiddeld vaker kleding kopen (8,9) dan mannen (5,4) komt de jaarlijkse besteding van vrouwen hoger uit (€845). Mannen besteden per jaar ‘slechts’ €476 aan kleding. Vrouwen geven jaarlijks dus fors meer uit in kledingwinkels en bij webshops dan mannen. Mannen kopen daarnaast bij minder verschillende winkels en webshops (2,4) dan vrouwen (3,7).

Online besteding gemiddeld €136
Nederlanders spenderen gemiddeld €92 per aankoop bij een kledingwinkel of webshop. De jaarlijkse besteding aan kleding bedraagt gemiddeld €675 per persoon. Van alle leeftijdsgroepen geven 18- tot en met 34-jarigen jaarlijks het meeste uit (€1.094) en 50-plussers het minste (€501). Aankoopbedragen online (€136) zijn fors hoger dan in fysieke winkels (€74).

Zalando hoogste besteding webshops
De gemiddelde besteding bij de Bijenkorf (€229) is het hoogst van alle kledingwinkels en webshops. Van Uffelen (€166) en Van Dal mannenmode (€165) volgen op afstand. Kledingkopers besteden bij Wibra (€19) en Zeeman (€20) het minst. De gemiddelde besteding bij Zalando (€118) is het hoogst van alle webshops zonder fysieke winkels in Nederland.

Michiel van Zaane

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken