NVWA gaat meer inspectieresultaten openbaar maken

- Food-en-retail
- 31 jul 2024 @ 08:10
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 31 jul 2024 @ 08:10
- Michiel van Zaane
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) gaat meer inspectieresultaten openbaar maken. Nieuwe categorieën zijn ambacht en retail. Dat zijn bijvoorbeeld brood- en banketbakkers, slagers en supermarkten.
Verder is de categorie horeca uitgebreid met de resultaten van inspecties bij jeugdherbergen, vakantiekampen en groepsaccommodaties. Het gaat om inspecties die de NVWA vanaf 1 juli van dit jaar heeft uitgevoerd. Met het actief openbaar maken van inspectieresultaten wil de waakhond bereiken dat consumenten weten hoe het is gesteld met de voedselveiligheid bij bedrijven die eten en drinken aanbieden.
Inspectie
Tijdens een inspectie controleert de NVWA of een ondernemer voldoet aan de wettelijke eisen voor voedselveiligheid. De inspecteur kijkt naar de omgang met voedsel, allergeneninformatie bij niet-voorverpakte levensmiddelen, hygiëne en plaagdierbeheersing. De onderneming in kwestie krijgt daarna één van de drie eindoordelen: voldoet, verbeterpunten vastgesteld of verscherpt toezicht.
Openbare inspectieresultaten
De NVWA maakt sinds 2014 inspectieresultaten in de horeca actief openbaar. In de eerste jaren ging het alleen om resultaten van inspecties bij lunchrooms. Dat is later uitgebreid met de bevindingen van alle horeca in de vier grote steden. In 2020 zijn daar de resultaten van inspecties van hotels, restaurants, snackbars en cafetaria’s in heel Nederland bij gekomen.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Eet je chocola als niemand kijkt19-05-2025
- Jumbo introduceert Kletswandelingen... 19-05-2025
- Albert Heijn lanceert Lekker Weekend... 16-05-2025
- Nieuwe Retail Media Commissie... 16-05-2025
- [marketeer 224] Kaini Sensa Koole -... 16-05-2025
- Retail Media Day brengt nieuwe... 15-05-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management