[onderzoek] Zes op tien Nederlanders wil seizoensvoedsel eten om milieu
![[onderzoek] Zes op tien Nederlanders wil seizoensvoedsel eten om milieu](/food-en-retail/nieuws/2024/07/onderzoek-zes-op-tien-nederlanders-wil-seizoensvoedsel-eten-om-milieu/Onderzoek-voedsel-van-de-toekomst.jpg)
- Food-en-retail
- 24 jul 2024 @ 06:07
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 24 jul 2024 @ 06:07
- Michiel van Zaane
Ruim zes op de tien Nederlanders vindt dat we strikt met de seizoenen mee moeten eten, om de belasting op het milieu te beperken. Ook pleit 76% van de Nederlanders ervoor afwijkend groente en fruit (‘buitenbeentjes’) gewoon in de supermarkt te verkopen.
1.001 consumenten werkten mee aan de Nationale Keuzestress Monitor van marktonderzoeksbureau MSI Consultants. In de editie van dit jaar gingen de onderzoekers in op het van de toekomst. Nederlanders denken in 2025 meer groente en fruit te eten en minder vlees en vis. Ook voor de langere termijn is dit in grote lijnen de verwachting. Gevraagd naar de grootste verandering van het voedsel(patroon) in 2050 wordt ‘meer plantaardig voedsel’ veel genoemd, evenals ‘kunstmatig vlees’, ‘3D-geprint voedsel’ en ‘alternatieve eiwitten’, zoals de consumptie van insecten in plaats van vlees.
Eiwittransitie
Als je echter kijkt naar wat de consument daadwerkelijk wil, komt een ander beeld naar voren. Nederlanders ondersteunen het eten van meer plantaardige eiwitten zoals peulvruchten in plaats van dierlijke eiwitten, zoals vlees. Met als belangrijkste voorwaarden dat de smaak er niet onder lijdt en het vervangende product minstens zo gezond is. Zo wil bijna de helft van de Nederlanders best meer vleesvervangers (zoals vegaburgers) eten, maar doet dat momenteel niet vanwege de vele ongezonde E-nummers (toevoegingen zoals kleur- en smaakstoffen) die erin zitten.
We willen het liefst puur en onbewerkt eten en lijken huiverig voor technologische innovaties. Het genetisch modificeren van voedsel (voedsel dat gemaakt is van planten of dieren waarvan het DNA is veranderd met speciale technieken) is duidelijk een brug te ver. Slechts zestien procent heeft daar een positief gevoel bij. Ook 3D-geprint voedsel valt bij de grote meerderheid niet lekker. ‘Het gevoel van ‘puur natuur’ is dan weg’, geeft iemand aan. ‘Hoog bewerkt eten maakt ons ziek’, stelt een ander. Slechts negen procent noemt de (verwachte) smaak van 3D-voedsel lekker. Ten slotte worden we nog niet opgewonden van het recent door supermarkten geïntroduceerde hybride vlees (vlees met plantaardige bestanddelen) of verrijkt vlees, waarbij rundereiwit is toegevoegd om de hoeveelheid echt vlees te verminderen. Niet meer dan twaalf procent vindt dit lekker of denkt dat dit lekker is.
Buitenbeentjes
In plaats daarvan lijken in verschillende opzichten juist terug te willen naar vroeger. Toen aten we stamppot in de winter, kersen in de zomer en waren aardbeien slechts een paar weken per jaar beschikbaar. Zes op de tien Nederlanders verlangt ernaar weer strikt met de seizoenen mee te eten, om op die manier de milieubelasting te beperken. Onder 56+’ers is die hang naar vroeger met 67 procent nog groter. In het verlengde hiervan zijn er fors meer voor- dan tegenstanders van voedsel dat lokaal (binnen een straal van vijftig kilometer) geproduceerd is.
Verder blijkt er veel animo te zijn voor de zogeheten buitenbeentjes: groente en fruit met afwijkende vorm, zoals kromme komkommers en misvormde paprika’s. 76 procent van de deelnemers vindt dat supermarkten ze meer moeten aanbieden in de strijd tegen voedselverspilling. Misvormd of niet, de huidige prijs van groenten en fruit remt de consumptie. Als deze 25 procent goedkoper zouden worden, zegt 64 procent van de ondervraagden meer groente en fruit te eten.
De Nationale Keuzestress Monitor is een terugkerend, representatief onderzoek dat onder ruim 1.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder wordt gehouden. Elke keer wordt een ander thema onder de loep genomen. Zo is eerder onderzoek gedaan naar de keuze tussen A-merk- en huismerk boodschappen, onze invulling voor de zomervakantie, doorwerken na je pensioen en, meest recent, het fenomeen klimaatschade.
Foto: een burger van kweekvlees.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- transitie
- verspilling
- toekomst
- kweekvlees
- duurzaam
- plantaardig
- Nationale Keuzestress Monitor
- voedsel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
- Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn combineert kerst en... 10-11-2025
- Hema zet in op innovatie en... 10-11-2025
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




