Sophie Vermolen van Westland Salades: 'Grootste misverstand is dat marketing alleen maar geld kost'
- Food-en-retail
- 19 jul 2024 @ 10:56
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - FoodMarketing
- 19 jul 2024 @ 10:56
- Nanny Kuilboer
Voor het eerst in het 55-jarige bestaan van Westland Salades is het iconische slaatje te zien op tv, gepositioneerd als hét tussendoortje voor doorzetters. Sophie Vermolen is de verantwoordelijke Product & Brand Manager en voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘De combinatie van strategie, psychologie en creativiteit maakt dat het ik het zo’n mooi vak vind.’
SOPHIE
Vanuit mijn studie Sociale Psychologie (master Sociale Beïnvloeding) ben ik door een stage bij Ipsos en Heineken het marketingvak ingerold. Ik werk nu drie jaar met veel plezier bij Signature Foods, het moederbedrijf van onder meer Johma en Heks’nkaas. Ik ben begonnen als trainee. Het managementtraineeship is een programma van twee jaar waarbij je met een groep jonge ambitieuze collega’s (binnen commercie, finance & supply chain) veel leert over de foodbusiness, maar ook werkt aan je eigen ontwikkeling als leider. In mijn tweede jaar ben ik geplaatst bij Westland als Product- & Brand Manager en daar zit ik nu nog steeds met veel plezier. De combinatie van strategie, psychologie en creativiteit maakt dat het ik het zo’n mooi vak vind.
WHAT’S NEW @ WESTLAND?
Op dit moment bijna alles! De afgelopen twee jaar hebben we een grote inhaalslag gemaakt met het merk op veel vlakken. We hebben nieuwe smaken gelanceerd, maar de hardloper blijft natuurlijk onze hero: het rundvleesslaatje. Qua branding staat de merknaam nu op het bakje en hebben we een nieuwe positionering: Het tussendoortje voor doorzetters. We wilden meer gevoel creëren rondom het merk. Dit hebben we vertaald in de allereerste tv-commercial in de 55-jarige historie van het merk. Ook hebben we een nieuwe website en zijn actief op de socials (volg @westlandsalades op instagram!)
WERKGEVER
Westland Salades is heel ondernemend en flexibel en je krijgt al snel veel verantwoordelijkheid. Ik zit hier net twee jaar en ik mag een hele campagne uitrollen, zit in het MT en mag meerdere mensen begeleiden. Ze geven me vertrouwen, de kans op ontwikkeling en groei is enorm én geen dag is hetzelfde. Dat vind ik het allerbelangrijkst in mijn baan.
BUREAUS
We werken met verschillende bureaus samen. Het creatieve bureau waarmee we de positionering en de campagne hebben gemaakt is Red Onion, een gloednieuw bureau dat perfect bij ons past. Ze zijn scherp, flexibel en erg fijn om mee te werken. Voor de online uitrol van de campagne zetten wij Crew in. Daarnaast gaan we nog samenwerken met influencerbureau First en werken we veel samen met retailers en marktonderzoekbureaus.
PSYCHOLOGIE
Ik leer veel van de nieuwsbrief van Christ Coolen over marketingpsychologie. Hij geeft straight forward en praktische tips hoe je psychologie kunt toepassen in marketing. Hij schrijft bijvoorbeeld over de psychologie van humor: het trekt aandacht, zorgt voor een hogere merkwaardering, máár het zorgt er ook voor dat de merknaam minder goed onthouden wordt. Hij zet je elke keer weer aan het denken. En met humor, ook niet onbelangrijk.
MARKETINGTREND
Meer een algemene trend, maar AI houdt me erg bezig. De kansen zijn eindeloos: AI maakt het mogelijk om marketingboodschappen op maat te maken voor individuele klanten door hun gedrag, voorkeuren en koopgeschiedenis te analyseren. Dit verhoogt de relevantie en effectiviteit van campagnes. Het blijft wel nog zoeken hoor, gaandeweg worden we er steeds beter in.
MARKETINGMISVERSTAND
Dat marketing alleen maar geld kost. Ja, als je zomaar wat doet klopt dat wel. De kunst zit hem in de strategie: met kennis over de doelgroep, de juiste kanalen, goede doelstellingen en evaluaties levert het veel op.
MARKETINGTIP
Ga zelf met consumenten in gesprek. We doen natuurlijk veel marktonderzoek waar je goede inzichten uit haalt, maar hoe vaak spreek je consumenten nou écht zelf? Als je het met mij over werk hebt, zul je al snel horen ‘eet jij wel eens een slaatje?’, ‘waarom wel/niet’ en ‘wanneer?’.
MARKETINGBOEK
Hier hoef ik niet lang over na te denken. How Brands Grow van Byron Sharp! De manier waarop hij wetenschap combineert met het vak vind ik heel inspirerend en interessant. Zijn boek ligt altijd op mijn bureau.
MARKETINGHELD
Ik vind The Flower Farm een heel tof merk, mooi opgezet, goede purpose en er zijn eindeloos veel manieren om te innoveren. Marcel van Wing heeft dit merk opgezet samen met mijn baas Erik Bras. Dus dat zijn dan mijn helden denk ik ;-)
COMMERCIALS
Ik ga altijd heel lekker op de kerstcommercials van de supermarkten, omdat deze op de emotie inspelen. Heerlijk! Ik erger me niet heel snel aan commercials, maar die van wijkopenautos.nl is echt heel erg. Aan de andere kant, juist daardoor heel efficiënt.
MARKETINGMISLUKKING
Ik zit pas kort in het vak en dit is pas mijn allereerste échte campagne…waar ik overigens wel heel veel van leer!
MARKETINGQUOTE
Het is misschien geen echte quote, maar ik zeg altijd ‘zo niet, dan toch’. Er zijn altijd mogelijkheden om iets wél te laten werken, mensen die meteen bij alles beren op de weg zien, vind ik dan ook maar irritant. Het is goed om realistisch te blijven, maar laat dat alsjeblieft nooit de creativiteit tot een goede oplossing in de weg staan.
EERSTE BAANTJE
Krantenwijk! Met een knipoog naar onze commercial… Dat meisje op de fiets was ik precies toen ik 11 was. Gelukkig hoefde ik nooit zo ver om te fietsen ;-)
VRIJE TIJD
In mijn vrije tijd maak ik het liefst muziek. Ik zing eigenlijk de hele dag door (ook op kantoor, sorry collega’s) en thuis heb ik een microfoon waarmee ik wel eens covers opneem. Na een drukke werkweek werkt dat heel ontspannend.
DROOMBAAN
Ik heb aan het einde van het traineeship gezegd dat ik binnen nu en inmiddels 9 jaar CMO wil worden. Je moet wat te dromen hebben, toch?
GUILTY PLEASURE
De Videoland-serie van Kesbeke. Ik zie daar zo veel dingen die ik herken uit de fabriek bij Westland. Als klant zijn we laatst op bezoek geweest bij Kesbeke. Het gaat er precies zoals in de serie aan toe. Ze hebben een enorme drive, maar ook heel veel humor. De perfecte combinatie.
Ben je marketeer en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!
Lees ook:
Irene Muller van Joolz
Rhandy Biemans van Lu
Lilian Wanders-de Klerk van Mothr Earth Proof
Nicole van Lieshout van Noordwijk Marketing
Age Huitema van Quatt
Dennis van de Sande van Royal Swinkels
Jan Beckers van SodaStream Benelux
Roxanne Pinckers van Mastercard
Judith Hoogendoorn van Upfield
Lize Verdegaal van Subway
Sven Fase van VodafoneZiggo
Imo Muller van 165 Beats
Anne-Lynke Kikstra van Milka
Kirsten van der Sluijs van Purina
Martine Hardeveld Kleuver van Swappie
Milan Slikker van Nestlé
Thijs Gussenhoven van Amstel
Robin Wollenberg van Veolia
Suzanne van Malsen van Nationale Vacaturebank en Intermediair
Kelly Marijnissen van Easyfairs Nederland
Caroline Receveur van Maritim Amsterdam
Thijs Terwiel van Zuru
Evelien van de Glind van Greendish
Han Strijbos van ISS
Martijn de Weerdt van Schoonenberg
Joeri Everaers van The Selection Lab
Sebastiaan Bergen Henegouwen van Modern Media Hub
Bram van IJsel Smits van De Koffiejongens
Renee van Rens van Bolsius
Jeroen Rijskamp van Roetz Bikes
Denise Bruens van Zwijsen
Suzanne Vredevoort van Livera
Nicole Bekkers van FC88
Michiel Scheepens van Altares D&B
Karin Lodewijks van Knauf
Annika Visser van Buro Marktzicht
Deborah Schüssel van Nima
Michiel Gieben van Daiwa House Modular Europe
Michiel Sallaets van Google
Kim van der Velden: 'Swapfiets wil ook bijdragen aan de leefbaarheid van steden'
Roosmarijn Rutten van Livekindly Collective
Isabelle Willemsens van The Walt Disney Company
Lisa-Marie Klap van Karwei
Wendy Straver van Exact
Arnoud Schonis van Eredivisie
Myrthe Kuipers: 'Supermarkten zouden het juiste voorbeeld moeten geven'
Martin Westerlaken van Schouten & Nelissen
Elzemieke Olsthoorn van Abovo Maxlead
Imen Laroussi van Team Eiffel
Marleen Smit van Het Scheepvaartmuseum
Becky Nascimento van Iglo Nederland
Perijn Hoefsloot van Beter Bed
Marjanne Mulder van Achmea
Vita Kovalenko van Cardano
Willeke Binnendijk van MyHeritage
Joost Grootings van Pathé
Romélia Schwarzkächel van TerraSana
Jasper de Boom van de Nierstichting
Samantha Korenhof van PostNL
Alex Backers van Vacansoleil
Elfi Voorhuis van Pickwick
Michiel Henneke van SIDN
Jiri Staats van Innocent
Melissa Scholten van Digital Realty
Ilse Peters van Auping
Marlies Maasdam van Kinderpostzegels
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan
Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt
Madelon Altena-Bogers van Etos
Michiel van Elk van Sublime
Patricia van Heffen van Do It Organic
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox
Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dille Kamille: groen in plaats van poen
- [column] Hoe kan Black Friday ook minder black?
- Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
- Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt...
- Column Verkoop Vegetarische Slager heeft raar bijsmaakje
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Etos lanceert VR-experience tegen... 12-12-2024
- Kerst 2024: Dibbes doet het voor... 10-12-2024
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage... 09-12-2024
- [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO... 06-12-2024
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op... 05-12-2024
- Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze... 05-12-2024