Winkeldiefstallen bij Jumbo omlaag na extra maatregelen

- Food-en-retail
- 31 jul 2024 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketingcommunicatie
- 31 jul 2024 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
De extra maatregelen tegen winkeldiefstallen bij supermarktketen Jumbo lijken te werken. In de eerste helft van dit jaar werd een derde minder gestolen dan in dezelfde termijn in 2023.
In 2023 bedroeg de schade nog 100 miljoen euro. Een mooie gedragsveranderingscampagne, zouden ze bij de Effie zeggen.
Jumbo controleert klanten vaker bij de zelfscankassa’s en heeft meer camera’s in de winkels opgehangen, zoals MarketingTribune al opmerkte. Ook heeft het familiebdrijf in een aantal winkels extra medewerkers of beveiligers ingezet. Daarnaast communiceert Jumbo in alle winkels soms ten overvloede dat boodschappen afgerekend moeten worden en dat er scherp op diefstal wordt gecontroleerd, wie wordt gesnapt is de Sjaak.
'Vooral de aandacht die we hieraan hebben gegeven, heeft tot minder diefstallen geleid. Mensen denken nu wel een keer extra na voordat ze iets stelen', zegt topman Ton van Veen in een toelichting op de halfjaarcijfers van het bedrijf aan het AD. Waar volgens hem enthousiast op wordt gereageerd, is het ‘winwiel’ waar klanten aan mogen draaien als ze geselecteerd worden voor een extra steekproef. ,'Als beloning voor het oponthoud kunnen ze een gratis product winnen. Op die manier proberen we het ook een beetje luchtig en leuk te houden', zegt Van Veen. Jumbo behaalde in de eerste helft van 2024 een omzet van ongeveer 6 miljard euro, wat 1 procent meer is dan dezelfde periode vorig jaar.
(PvWK | bronnen: AD en MT - beeld: Jumbo)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe spaaractie Jumbo speelt in op producten Van Dichtbij
- Blue Band schakelt Gordon Ramsay in om thuiskoks te inspireren
- Netto-omzet van Action tikt in 2024 €13,8 miljard aan
- Droste-effect mogelijk ten einde
- Sanne Beijer-ten Voorde van Villa for You: 'Soms moet je...
- Van Munster opvolger Van der Ent als ceo Spar
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] Gemak en nabijheid... 06-02-2025
- Droste-effect mogelijk ten einde05-02-2025
- 'Nederlandse eiwittransitie kan en... 05-02-2025
- Eduard Verbaarschot van Duinrell:... 05-02-2025
- Fanta en Xbox laten gamers spelen... 03-02-2025
- Van Munster opvolger Van der Ent als... 03-02-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day