Bol bundelt krachten met kringloopwinkels in Nederland en België

Bol bundelt krachten met kringloopwinkels in Nederland en België
  • Food-en-retail
  • 27 aug 2024 @ 10:04
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • E-commerce

In samenwerking met kringloopwinkels Het Goed en Reloved hoopt Bol zoveel mogelijk afgeschreven artikelen een tweede leven te geven.

Op de foto, gemaakt door Nanne van Hout, kringloopwinkel Het Goed in Schiedam.

Bol werkt sinds kort samen met kringlooporganisaties om zoveel mogelijk afgeschreven artikelen een tweede leven te geven. Producten die wegens een klein defect of beschadiging retour komen en niet meer verkocht kunnen worden, maar nog wel bruikbaar of herstelbaar zijn, doneert bol aan Het Goed en Reloved. Het Goed is een organisatie met 30 kringloopwarenhuizen door heel Nederland, Reloved is een Belgische alliantie met in totaal 122 kringloopwinkels verspreid door heel Vlaanderen. Met behulp van de expertise van beide organisaties worden de artikelen met kleine en te repareren defecten opgeknapt, waardoor ze in goede staat voor een fractie van de nieuwprijs verkocht kunnen worden. Alle opbrengsten van de verkoop gaan naar de desbetreffende kringlooporganisaties.

Bijna 99% van de retouren krijgt een tweede leven
Veel van de artikelen die Bol retour ontvangt zijn in perfecte staat en zo’n 70% van de retourzendingen kan na nauwkeurige beoordeling terug op voorraad. Charlotte Halbe, projectlead Sustainability bij Bol: ‘In het retourencentrum van Bol wordt er alles aan gedaan om ook de overige 30% van de artikelen een volgende bestemming te geven en verspilling tegen te gaan, variërend van retourdeals met korting tot donaties aan goede doelen als de Voedselbank, de Voorleesexpress en het dierenasiel in Waalwijk. Zo krijgt ongeveer 98% van de retour gestuurde artikelen van Bol een tweede leven. Sinds kort zijn ook Het Goed en Reloved aan het rijtje van goede doelen toegevoegd, waardoor het percentage van herplaatste bol-artikelen naar bijna 99% stijgt.’

Op elk bakje past een dekseltje
Halbe vervolgt: ‘Kringloopwinkels zijn experts in het verzamelen, sorteren en verwerken van afgedankte goederen. Dankzij deze expertise vormen zelfs gedoneerde vershoudbakjes zonder deksel en deksels zonder bakje weer een complete set, waardoor kringloopklanten ze voor een fractie van de originele prijs kunnen aanschaffen. We willen dat zoveel mogelijk retour gestuurde artikelen een volgende bestemming krijgen. In ons retourencentrum zijn we heel goed in het beoordelen, opnieuw verpakken en schoonmaken van geretourneerde artikelen. Diverse partners helpen ons daarnaast met het herstellen van bepaalde productsoorten. We zijn zelf niet ingericht op het repareren of compleet maken van sets. Het Goed en Reloved zijn gespecialiseerd in het herstellen en samenbrengen van incomplete of defecte producten. Dankzij hun expertise worden bijvoorbeeld twee incomplete bordspellen in de sociale werkplaats verzameld tot één complete set, en voegen ze met een simpele reparatie twee defecte prullenbakken samen tot één werkend exemplaar. Ook lampen en ander speelgoed worden hersteld. We zijn blij dat we onze krachten met de kringloopwinkels kunnen bundelen om zoveel mogelijk artikelen een tweede leven te geven.’

130 leveranciers doen mee
De eerste stappen van de samenwerking zijn inmiddels met succes gezet, de ambitie is om gaandeweg op te schalen. Om de artikelen die met een klein defect retour komen te mogen doneren, heeft Bol toestemming van de leverancier nodig. Op het moment doen er zo’n 130 leveranciers mee aan de donatie, waaronder Brabantia, Mepal en Schreuder Sports. Het streven is om hier zo veel mogelijk leveranciers aan toe te voegen. Momenteel doneert bol alleen niet-elektronische artikelen die ze zelf op het platform verkoopt. In de toekomst is het de bedoeling dat ook verkooppartners die hun logistiek via Bol regelen de mogelijkheid krijgen om te doneren.

Over Bol
In 1999 werd bol als online boekwinkel opgericht vanuit een bouwkeet in Vianen. Tegenwoordig is Bol één van de grootste e-commerceplatformen van Nederland en België met een assortiment van 37 miljoen artikelen. Bol werkt samen met 50.000 lokale ondernemers die via het platform verkopen aan 13,5 miljoen klanten in Nederland en België. Er werken ruim 2.800 mensen op het hoofdkantoor in Utrecht en Antwerpen. Sinds 2012 is Bol onderdeel van Ahold Delhaize. Halbe: ‘Sinds 2023 zijn we een B Corp, waarmee we voldoen aan hoge, geverifieerde normen op het gebied van onze impact op sociale en milieuaspecten. We verpakken en bezorgen onze pakketten steeds zuiniger. Zo verstuurden we in 2023 5,1 miljoen bestellingen zonder Bol-omdoos, een stijging van maar liefst 20 procent ten opzichte van 2022. We maken gebruik van 100% wind- en zonne-energie in de fulfilment-centra en het hoofdkantoor om de CO2-uitstoot verder terug te dringen. Met ons duurzamere assortiment willen we klanten helpen een bewuste keuze te maken. Als “winkel van ons allemaal” is iedereen welkom bij Bol. Zo zetten we ons in voor diversiteit, gelijkheid en inclusie onder collega's en klanten. Met ons Bollebozen-initiatief zetten we ons in voor de ontwikkeling van lees- en digitale vaardigheden van kinderen in Nederland en België.’

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken