Meer winkeliers kritisch op Black Friday

- Food-en-retail
- 28 nov 2024 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PrijsoorlogEvenement
- 28 nov 2024 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
Black Friday, de actiedag voor stuntaanbiedingen die officieel vrijdag 29 november startte maar tegenwoordig bijna een hele maand duurt, leidt volgens kritikasters tot onnodige impulsaankopen, overconsumptie, onnodige vervuiling en extra CO2-uitstoot.
Raadpleeg hier (gratis) MarketingTribunes dossier met 147 artikelen over Black Friday.
'Het is misleidend en milieuvervuilend', zegt nu ook Mark van Olst, winkelier namens Floorsee. Hij signaleert dat anno 2024 steeds meer winkeliers zich keren tegen de 'milieuvervuilende Black Friday'. De dag staat haaks op de duurzaamheid die Van Olst met zijn vloeren en raamdecoraties nastreeft. Hij wijst op diverse onderzoeken die de schaduwzijde van Black Friday aantonen. Volgens de gerenommeerde Boston Consulting Group is de detailhandel jaarlijks verantwoordelijk voor 25 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Black Friday zorgt voor 25 procent meer verpakkingsafval, meer transportbewegingen en dus een hogere CO2-uitstoot (lees meer hier). Alleen in Groot-Brittannië zorgt Black Friday voor 400.000 ton extra CO2-uitstoot (bron zie Money.co.uk uit 2020). Dat is net zoveel als wordt uitgestoten bij 435 retourvluchten van Londen naar New York. Ander onderzoek wees uit dat 80 procent van de aangekochte producten binnen korte tijd weer weggegooid worden.
In Nederland neemt de kritiek op Black Friday dan ook toe. Vorig jaar adviseerde de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur in een advies om Black Friday af te schaffen en te stoppen met de wegwerpmaatschappij. Uit een enquête van Milieu Centraal bleek eerder dat Black Friday in Nederland weliswaar populairder wordt, maar dat een op de drie mensen het onzin vindt. Een kwart doet niet mee aan Black Friday vanwege de aantasting van milieu en klimaat. In Nederland is ook een tegenbeweging ontstaan: Green Friday. Deelnemers beloven geen kortingen aan te bieden op Black Friday en minimaal tien bomen te doneren aan Trees for All. Vorig jaar deden 325 winkels mee en beloofden ruim 2.750 consumenten niet in te gaan op Black Friday deals.
(PvWK | beeld: Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- hebzucht
- winkelier
- Mark van Olst
- onnodig
- mvo
- Black Friday
- vervuiling
- BCG
- Floorsee
- Green Friday
- milieu
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn combineert kerst en goede doel
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




