Kassabon in supermarkt informeert moeilijk bereikbare mensen

- Food-en-retail
- 27 jun 2025 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 27 jun 2025 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Eén op de zes Nederlanders ervaart obstakels bij het regeklen van bankzaken, zoals mensen die minder digitaal vaardig of laaggeletterd zijn. Banken kunnen deze groepen over het algemeen lastig bereiken en daardoor minder goed ondersteunen. Een nieuw initiatief maakt het nu makkelijker om gratis hulp te vinden via het kassabonnetje in retail.
De pilot is gestart met de Plus supermarkt in Waalwijk. Hiermee wil bedenker ABN Amro duidelijk maken dat er hulp beschikbaar is voor wie er zelf even niet uitkomt. Achter op de kassabon van Plus Waalwijk staat voortaan dat klanten gratis hulp kunnen krijgen bij bankzaken. Op het bonnetje staat geen directe oplossing, maar wel waar mensen precies hulp kunnen krijgen bij hun bankzaken. Deze hulp komt in de vorm van een gratis telefoonnummer waarbij klanten persoonlijk een adviseur kunnen spreken. Zo wordt het voor mensen die normaal moeilijk te bereiken zijn, eenvoudiger om hulp te vinden. Gudy van der Wal, directeur Financiële Toegankelijkheid bij ABN Amro: 'We weten al langer dat er grote behoefte is aan ondersteuning bij bankzaken, bijvoorbeeld bij digitaal bankieren of geld overmaken.'
Iedereen moet mee kunnen doen
'In een samenleving die steeds digitaler wordt, is het van groot belang dat niemand buitenspel komt te staan', zegt Olaf Nouwens, beleidsmedewerker toegankelijkheid bij Senioren Brabant-Zeeland. 'Veel senioren willen graag zelfstandig hun bankzaken regelen, maar hebben soms iemand nodig om ze op weg te helpen. Dan is het essentieel dat hulp niet alleen beschikbaar is, maar ook zichtbaar en dichtbij. Deze kassabon kan voor mensen echt wat opleveren.'
Drempel naar hulp bij bankzaken verlagen
Uit onderzoek blijkt dat één op de zes Nederlanders wel eens hulp nodig heeft bij bankzaken, maar lang niet iedereen weet waar die hulp te vinden is. Vooral mensen die moeite hebben met lezen of weinig ervaring hebben met computers. Door op het kassabonnetje te verwijzen naar gratis hulp, wordt de drempel om ondersteuning te zoeken weggenomen.
Iedereen met vragen over bijvoorbeeld het doen van een betaling of het veilig omgaan met bankzaken, kan gratis bellen voor hulp. Dit initiatief is onderdeel van een breder traject om financiële dienstverlening voor alle klanten toegankelijk te maken, ongeacht leeftijd, opleidingsniveau of digitale vaardigheden.
Landelijke uitrol bij succes
ABN Amro onderzoekt of deze aanpak helpt om meer mensen te bereiken met passende ondersteuning. Als het initiatief succesvol blijkt, volgt mogelijk een uitbreiding naar andere gebieden. 'Zo bouwen we stap voor stap aan een toekomst waarin iedereen kan meedoen. Op het tempo en de manier die bij de persoon past', besluit Van der Wal. De aan de bon gekoppelde ABN Amro Hulp bij Bankzaken is op werkdagen bereikbaar van 8.00 tot 17.30 uur via 088 226 26 12.
Landelijke campagne ‘Gudy helpt’
De kassabon-pilot wordt gelijktijdig gelanceerd met de social media-campagne ‘Gudy helpt mee’ die zich op ‘helpers’ richt. Volgens cijfers van het CBS helpt 31% van de Nederlanders een ander wel eens met bankzaken. Het doel is om op brede schaal aandacht te vragen voor de beschikbaarheid van hulp bij bankzaken. Gudy van der Wal, Directeur Financiële Toegankelijkheid, is bij deze campagne het gezicht van ABN Amro Helpt. Ze breekt op een sympathieke manier in tijdens gesprekken tussen een helper en degene die hij of zij ondersteunt. Zo wil ABN Amrolaten zien dat ze hulp bij bankzaken biedt aan mensen die soms moeite hebben met dagelijkse bankzaken én hun helpers.
foto: Eduardo Soares / Unsplash
Over ABN Amro Helpt
ABN Amro zegt binnen het kader van deze pilot het belangrijk te vinden dat iedereen zelf zijn bankzaken kan regelen. Met ‘ABN Amro Helpt’ wordt hulp en informatie volgens de bank voor iedereen makkelijker bereikbaar, ongeacht leeftijd, achtergrond of kennis van bankzaken. 'Het doel is dat klanten zich gemakkelijk tot de bank wenden, of het nu voor kleine vragen is of voor een bevestiging van correct uitgevoerde acties. Met jaarlijks een groeiend aantal geholpen klanten en meer persoonlijk contact dan ooit, blijkt de combinatie van digitale zelfredzaamheid en persoonlijke assistentie effectief.'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- contact
- nieuw medium
- informatie
- ABN Amro
- kassa
- hulp
- pilot
- Gudy van der Wal
- check out
- Waalwijk
- slim
- bon
- Plus
- kassabon
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bol lanceert online én fysieke... 16-07-2025
- Campina serveert ontbijt op Lowlands... 15-07-2025
- Balr failliet - focus verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers