FrietHoes versterkt merkpositie met nieuwe fabriek en crowdfunding

- Food-en-retail
- 29 okt 2025 @ 08:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - Geen tag
- 29 okt 2025 @ 08:00
- Peter van Woensel Kooy
FrietHoes, het Haarlemse merk dat bekendstaat om zijn ambachtelijke friet van Nederlandse aardappelen, zet een nieuwe stap in zijn groeistrategie met de bouw van een fabriek in Nieuw-Vennep. Daarmee wil het bedrijf de productie verviervoudigen en tegelijk trouw blijven aan zijn merkwaarden.
‘We willen laten zien dat groei en kwaliteit elkaar niet uitsluiten,’ zegt directeur Marcel Joosten. ‘Door te investeren in een eigen baklijn en koelstraat houden we de keten kort en blijft onze friet puur en herkenbaar van smaak.’
De uitbreiding komt op een moment dat de frietmarkt in beweging is, na het recente faillissement van grootproducent CêlaVíta. Waar industriële spelers inzetten op volume en prijs, richt FrietHoes zich naar eigen zeggen nadrukkelijk op vakmanschap, herkomst en merkbeleving. ‘Consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt,’ aldus Joosten. ‘Dat bewustzijn groeit snel – en dat zien we terug in onze omzet én in de betrokkenheid van onze klanten.’
Die betrokkenheid blijkt ook uit de lopende crowdfundingcampagne via CrowdAboutNow, waarmee FrietHoes al in korte tijd €300.000 wist op te halen. Deze campagne gaat door tot 13 november 2025. ‘Onze investeerders zijn vaak klanten en fans die geloven in beter eten van eigen bodem,’ zegt Joosten.
FrietHoes werd in 2010 opgericht door de broers Joost en Sebastiaan Hoes, die begonnen met een foodtruck in Haarlem. Na het overlijden van Joost in 2018 wordt het bedrijf voortgezet door Sebastiaan, samen met Marcel Joosten. ‘Joost stond voor ambacht en smaak,’ zegt Sebastiaan Hoes. ‘Die waarden vormen nog steeds het hart van ons merk.’
Het merk levert inmiddels aan honderden horecazaken en aan supermarkten als Albert Heijn, DekaMarkt, Picnic en Poiesz. Met de nieuwe fabriek in Nieuw-Vennep wil FrietHoes uitgroeien tot marktleider in verse friet van Nederlandse bodem.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




