FrietHoes versterkt merkpositie met nieuwe fabriek en crowdfunding

FrietHoes versterkt merkpositie met nieuwe fabriek en crowdfunding
  • Food-en-retail
  • 29 okt 2025 @ 08:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Geen tag

FrietHoes, het Haarlemse merk dat bekendstaat om zijn ambachtelijke friet van Nederlandse aardappelen, zet een nieuwe stap in zijn groeistrategie met de bouw van een fabriek in Nieuw-Vennep. Daarmee wil het bedrijf de productie verviervoudigen en tegelijk trouw blijven aan zijn merkwaarden.

‘We willen laten zien dat groei en kwaliteit elkaar niet uitsluiten,’ zegt directeur Marcel Joosten. ‘Door te investeren in een eigen baklijn en koelstraat houden we de keten kort en blijft onze friet puur en herkenbaar van smaak.’

De uitbreiding komt op een moment dat de frietmarkt in beweging is, na het recente faillissement van grootproducent CêlaVíta. Waar industriële spelers inzetten op volume en prijs, richt FrietHoes zich naar eigen zeggen nadrukkelijk op vakmanschap, herkomst en merkbeleving. ‘Consumenten willen weten waar hun eten vandaan komt,’ aldus Joosten. ‘Dat bewustzijn groeit snel – en dat zien we terug in onze omzet én in de betrokkenheid van onze klanten.’

Die betrokkenheid blijkt ook uit de lopende crowdfundingcampagne via CrowdAboutNow, waarmee FrietHoes al in korte tijd €300.000 wist op te halen. Deze campagne gaat door tot 13 november 2025. ‘Onze investeerders zijn vaak klanten en fans die geloven in beter eten van eigen bodem,’ zegt Joosten.

FrietHoes werd in 2010 opgericht door de broers Joost en Sebastiaan Hoes, die begonnen met een foodtruck in Haarlem. Na het overlijden van Joost in 2018 wordt het bedrijf voortgezet door Sebastiaan, samen met Marcel Joosten. ‘Joost stond voor ambacht en smaak,’ zegt Sebastiaan Hoes. ‘Die waarden vormen nog steeds het hart van ons merk.’

Het merk levert inmiddels aan honderden horecazaken en aan supermarkten als Albert Heijn, DekaMarkt, Picnic en Poiesz. Met de nieuwe fabriek in Nieuw-Vennep wil FrietHoes uitgroeien tot marktleider in verse friet van Nederlandse bodem.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken