Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat

- Food-en-retail
- 31 okt 2025 @ 10:14
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 31 okt 2025 @ 10:14
- Kel Koenen
Na weken van verkiezingskoorts heeft Heinz de stemmen geteld in het ‘grote Friet vs. Patat debat 2025’. Met 53,72 procent van de stemmen trok ‘friet’ aan het langste eind – al was het verschil met ‘patat’ klein. Met deze speelse verkiezingscampagne haakte Heinz op creatieve wijze in op de Nederlandse cultuur én het eeuwige taalverschil tussen noord en zuid.
Amsterdam stond de afgelopen weken in het teken van een opvallende verkiezingscampagne: niet over politiek, maar over een van de meest verhitte discussies van het land – heet het nu friet of patat? Heinz lanceerde het ‘grote Friet vs. Patat debat 2025’, compleet met AI-lijsttrekkers, XXL-posters en guerrilla-bestickering in steden als Groningen, Eindhoven, Amsterdam en Den Haag.
De digitale stembus stond tot 17 oktober open, waarna duizenden Nederlanders hun voorkeur kenbaar maakten. Het resultaat was een nek-aan-nekrace: 53,72 procent koos voor ‘friet’, tegenover 46,28 procent voor ‘patat’. Daarmee kan het zuiden opgelucht ademhalen. Toch houdt Heinz de vrede in het land: beide sauzen blijven gewoon in het schap liggen.
Bekijk hieronder de campagnefilm:
‘Met deze campagne hebben we Nederland niet alleen uitgedaagd om kleur te bekennen in het friet-of-patat-debat, maar ook laten zien hoe Heinz op een speelse manier midden in de cultuur staat’, zegt Diederick Ter Kulve, Sr. Brand Manager Taste Elevation bij Heinz. ‘Of je nu friet zegt of patat - het belangrijkste is dat je kiest voor de saus met de lekkerste smaak, en de smaak? Die moet Heinz zijn.’
De creatieve campagne werd ontwikkeld door The Kitchen, het interne bureau van Kraft Heinz, in samenwerking met mediabureau Dentsu. Naast de opvallende OOH-uitingen zorgde een influencercampagne met 500 nano-influencers en namen als Vic Cle, Jan Verban, Claire Lucia en snackreviewer Snackspert voor extra rumoer op sociale media.
Volgens Heinz onderstreept de actie hoe een merk met humor en timing een plek in het publieke debat kan veroveren - zonder zichzelf al te serieus te nemen. Want, zoals de campagne besluit: hoe je het ook noemt… it has to be Heinz.
Credits
In-house Kraft Heinz agency – The Kitchen
Creative Director: Johann Schwella
Culture & Creative Partner: Yulia Prokhorova
Head of the Kitchen EPDM: Alex Wade
Creative Specialist: Martin So
Heinz Marketing team
Jr. Brand manager Taste Elevation: Jens Peters
Sr. Brand Manager Taste Elevation: Diederick Ter Kulve
Media & Digital Manager EPDM: Alexander Mishutin
Brand Category Director Taste Elevation: Fé Gunning
PR agency - PRSSKD
Sr. PR Manager: Bianca Portis
Jr. PR Manager: Ramon Marco
Dentsu Media Agency
Integrated Media Strategy Director: Sil Leijdekkers
Sr. Director Digital Media: Connie Quintanilla Arana
Digital Media Analyst: Lois van der Kroft
Sr. Branded Content & Influencer Marketing Specialist: Desirée van den Brink
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




