Brut172 opnieuw nummer één in Lekker

- Food-en-retail
- 4 nov 2025 @ 08:39
- Link
-
Kel Koenen
Hoofdredacteur
MarketingTribune - Geen tag
- 4 nov 2025 @ 08:39
- Kel Koenen
De nieuwe editie van restaurantgids Lekker laat zien dat de top van de Nederlandse gastronomie volop in beweging blijft. Brut172 van Hans van Wolde in Reijmerstok voert voor het tweede jaar op rij de lijst aan, gevolgd door De Librije in Zwolle en De Leuf in Ubachsberg, dat met een indrukwekkende stijging van plaats tien naar drie de grootste sprong binnen de top maakt.
Binnen de top-10 zijn opvallende verschuivingen te zien. Zo maakt Soenil Bahadoer met zijn nieuwe restaurant GEM. in Kasteel Gemert direct zijn entree op nummer tien. Restaurant Fred in Rotterdam stijgt naar plaats acht, terwijl De Nieuwe Winkel in Nijmegen nu op zes staat. Tribeca in Heeze en Flore in Amsterdam leveren enkele plaatsen in en eindigen respectievelijk op zeven en negen. De Groene Lantaarn in Staphorst zakt van drie naar vier en Spectrum in Amsterdam blijft stabiel op vijf.
De 2026-editie telt 66 nieuwkomers, waarvan dertien in de top-100. Opvallende nieuwe namen zijn onder meer Azurite van Mario Ridder in Delft (15) en Create van Guido Braeken in Eijsden (19). Ook buiten de Randstad groeit het culinaire niveau, met vermeldingen voor onder andere Codium in Goes (64) en Wild Atelier in Hoog Soeren (67). Bekende adressen zoals De Gieser Wildeman, Aan de Zweth en Rozewied zijn niet langer opgenomen in de top-100, waarmee de gids de voortdurende dynamiek van de Nederlandse restaurantsector onderstreept.
Volgens hoofdredacteur Annelies Pijper ligt de nadruk dit jaar op vakmanschap en gastvrijheid. ‘De zwarte brigade – het bedienend team dat het gezicht van de gastvrijheid vormt – is een essentieel onderdeel van de restaurantbeleving. Discipline en toewijding zijn bepalend voor de ervaring van de gast. Technologie ontwikkelt zich snel, maar het verschil wordt nog altijd aan tafel gemaakt.’
Lekker is een onafhankelijke restaurantgids die jaarlijks de 500 beste restaurants van Nederland selecteert op basis van kwaliteit, innovatie, beleving en service.
-
Kel Koenen
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Hoofdredacteur
- Website:https://www.linkedin.com/in/kelkoenen/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe...
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
- Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
- Black Friday groeit uit tot Black... 12-11-2025
- Rutger Koene van Asics: 'De kunst is... 12-11-2025
- Swinckels introduceert rebranding... 11-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




