De gunfactor is terug in 2014

De gunfactor is terug in 2014
  • Food-en-retail
  • 10 jan 2014 @ 00:01
  • Link
  • Rupert Parker Brady
    Rupert Parker Brady

    directeur
    Retaildenkers
  • SalesWinkelen

Mijn oog viel in de eerste week van het nieuwe jaar op berichten over vier retailformules die in de hoek zitten waar de afgelopen jaren de hardste klappen zijn gevallen. Het moet wel heel raar lopen als ECI volgende week haar online deuren zal sluiten. In 2011 werd door de retailer nog een ultieme poging gedaan het hoofd boven water te houden door volledig online te gaan en de resterende fysieke vestigingen te sluiten. De afgelopen twee jaar heeft iedereen, ook niet-leden, boeken, films, muziek, speelgoed en games kunnen bestellen.


Het heeft niet mogen baten, maar dat was wel te verwachten. Het verbaast me eerlijk gezegd dat de voormalige boekenclub, die in 1967 werd opgericht om het lezen te stimuleren, de ijdele hoop heeft om in de 21ste eeuw als open winkelplatform mensen te verleiden met een assortiment dat beslist niet vernieuwend is en waar de positionering ‘Liefde voor het lezen’ bij lange na niet wordt waargemaakt. Het oorspronkelijke idee van een besloten club waar leden buiten de vaste boekenprijs om extra korting krijgen op speciaal geselecteerde boeken, was volledig verwaterd. Dat concept was jarenlang de propositie geweest waar miljoenen mensen voor vielen. Als student werd ook ik 25 jaar geleden een half jaar lang -tegen beter weten in- lid vanwege het gratis welkomstcadeau (een radiocassettespeler, die gelijk uit elkaar viel toen ik het uit de verpakking haalde, zo belabberd was de kwaliteit). Toen bleek dat het verplichte kwartaalboek uit het ‘speciale voordeelassortiment’ ook van een bedroevende kwaliteit was, ben ik heel snel afgehaakt. Knarsetandend accepteerde ik de opzegtermijn van drie maanden.

Na 47 jaar is het over een uit. ECI is een besmette naam, ik kan mij niet in denken dat de curator straks daar nog een gegadigde voor zal vinden. Zijn salaris kan betaald worden door de voorraad te verramsjen.

Het verhaal van Free Record Shop kennen we allemaal. Deze formule rommelt sinds de overname door ProCures in Nederland aan met minder winkels, minder klanten en voorraadproblemen. Tot overmaat van ramp is de webwinkel, die werd geëxploiteerd door ECI Nederland, al weken onbereikbaar. Ik gun Hans Breukhoven, die na de doorstart minderheidsaandeelhouder is geworden van zijn geesteskind, echt het beste. Maar ook hij moet erkennen dat de toekomst voor een landelijke multimediaketen niet meer van deze tijd is. Het slaat gewoon nergens op. Wie houdt je voor de gek? De consument in elk geval niet meer. Meerderheidsaandeelhouder ProCures heeft de handen vol aan het draaiende houden van de boekhandelsketen Polare (voorheen Selexyz, red.). FRS 2.0 is een doodgeboren kindje.

Waar we voor 2014 in termen van succes meer hoop uit kunnen putten zijn twee initiatieven van oud-medewerkers van Hans die hun nek hebben uitgestoken en zelf zijn gaan ondernemen. Zo hebben twee oud shopmanagers van FRS twee maanden terug HOE (Home of Entertainment) geopend in het centrum van Kampen. Het moet geen standaard entertainmentwinkel worden, verklaart ondernemer Willem Jan Westendorp aan Entertainment Business: ‘Dit moet de plaats worden waar liefhebbers elkaar ontmoeten en een kop koffie drinken aan de stamtafel die midden in de winkel staat. Goed contact met de klant is essentieel. De consumenten die nog fysiek producten kopen, zijn echte fans en willen meer dan alleen een product pakken en afrekenen. Je moet bijvoorbeeld altijd tijd hebben voor een praatje, ook al wordt er op dat moment niet gekocht.’ Op termijn wordt gemikt op vier tot vijf franchisevestigingen, bij voorkeur geleid door ex-Free Record Shop mensen. ‘We schrijven twee maanden na de opening al zwarte cijfers. Door sociale media als Facebook vinden steeds meer klanten hun weg naar onze winkel. We blijven natuurlijk keihard werken om de stijgende lijn door te zetten. 2014 heeft alles in zich om een mooi en spannend jaar te worden.’

Kijk, dat is taal waar ik van houd.

Die spirit zit er ook in bij de voormalige FAME Megastore in Amsterdam, die een tweede leven is begonnen in Magna Plaza. De filiaalmanager en inkoper wisten na de zomer van 2013 met eigen middelen een doorstart te realiseren van FAME Plaza met als extra’s een complete vinyl-afdeling en draaitafels. Drie maanden na de heropening schrijft de entertainmentwinkel weer zwarte cijfers. ‘Klantentrouw en een hoge gunfactor lijken de belangrijkste ingrediënten’, verklaart Arthur ter Braak in Entertainment Business: ‘Onze toekomst ziet er rooskleurig uit.’ Er zijn genoeg plannen om FAME nog succesvoller te maken. ‘We zijn bezig om een webshop live te krijgen.’ Maar eerst wordt deze maand het startkapitaal aan de investeerder terugbetaald. Het zou mij niet verbazen als dat Hans Breukhoven is.

Van het volgende citaat word ik echt gelukkig, want het zegt alles over het plezier waarmee de nieuwe eigenaren ondernemen. ‘Het geheim achter het succes is voor ons logisch. De insteek van FAME is dat het er niet om gaat wat je verkoopt, maar waaróm je het verkoopt. Andere bedrijven zijn enkel op productverkoop gericht. Wij op het totale plaatje. Alles moet kloppen. De consument merkt dat en dat is het grote verschil. Daarnaast gaat het niet om snel heel veel geld te verdienen. Mijn compagnon Jeroen de Ruiter zei het heel treffend: Met FAME gaan we rijk worden van een hele hoop mooie herinneringen.’

Rupert Parker Brady



Het Amsterdamse Magna Plaza waarin Fame Plaza is gevestigd. Hier traden onlangs nog Lois Lane en Acda en De Munnik live op (zie filmpje hieronder). Foto boven: kassa ECI winkel.


 



Rupert Parker Brady

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken