Pop-up stores: een podium voor inspiratie

Pop-up stores: een podium voor inspiratie
  • Food-en-retail
  • 11 mrt 2014 @ 09:15
  • 21219 x gelezen
  • Link
  • Caroline van Teeffelen
    Caroline van Teeffelen

    Marktonderzoeker
    Ruigrok NetPanel
  • MakersWinkelen

'Elke dag fiets ik langs meerdere van dit soort panden. Leegstaand, minimalistisch, chique, of enkel bekleed met wat zelfgeschreven schreeuwerige teksten. Pop-up stores', schrijft onze nieuwe blogger Caroline van Teeffelen van het gerenommeerde onderzoeksbureau Ruigrok | NetPanel in haar eerste bijdrage. 'Pop-up stores: een nieuw soort verkoopplek die niet meer weg te denken is in de huidige winkelgebieden en waarvan nieuwe locaties nog steeds als paddenstoelen uit de grond schieten.'

Deze tijdelijke winkels, gevestigd in leegstaande winkelpanden, worden niet alleen vaak gebruikt voor nieuwe retailideeën of uitverkoop, ook webwinkels vinden hun steeds vaker hun weg naar dit concept. Tijdelijk je doelgroep real-life laten kennis laten maken met je product zonder langdurige financiële consequenties geeft een bedrijf toegang tot nieuwe kansen in de markt.

Borrelnotenautomaat
In sommige retailkringen worden pop-up stores afgedaan als enkel een tijdelijke oplossing voor leegstaande winkelpanden als gevolg van de crisis. In mijn optiek bieden pop-up stores veel meer dan alleen een noodoplossing in moeilijke tijden. Het geef het winkelende publiek iets nieuws en spannends. Een ultieme winkelbeleving die vaak gepaard gaat met een leuke plek voor bijvoorbeeld een koffie-pitstop (al weet de regelgeving nog niet altijd raad met de combinatie winkel-horeca . Zowel lang bestaande merken als nieuwe ondernemingen met bijzondere concepten krijgen in een pop-up store de kans om de consument mee te trekken in hun verhaal en daarmee naamsbekendheid en verkoop aan te wakkeren. Laatst bezocht ik bijvoorbeeld de pop-up store van Duyvis in de Kalverstraat in Amsterdam. Compleet omgebouwd tot fuif, inclusief twee enthousiast zingende jonge mannen en borrelnootautomaat stapte ik de wereld van de Duyvis-fuif binnen. Meegesleept in het fuifgevoel is het moeilijk om die aanbieding van vier zakken borrelnootjes te laten liggen. Bovendien ben ik een goed verhaal rijker, waarschijnlijk eentje die ik zal vertellen tijdens mijn eigen georganiseerde fuif. Borrelnoten hoor je namelijk niet in je eentje te eten, zo heb ik net geleerd.

Directe feedback
Als ondernemer kan een pop-up store je merk dus net een extra steuntje in de rug geven. Maar toch denk ik dat er voor retailers nog veel meer kansen zitten dan alleen de verkoopcijfers verhogen. Vanuit een onderzoeksperspectief kan ik niet anders dan geloven dat een pop-up store ook een podium kan zijn voor kennis en inspiratie. Want hoe kun je meer leren over je doelgroep en je product dan door ze even uit te proberen op het winkelend publiek? Of je binnen je onderneming nu bezig bent met het aanboren van een nieuwe markt, een uitbreiding naar een ander winkelgebied of een productlancering, binnen de muren van een pop-up kan alles zonder veel risico worden getest op de consument. Neem het merk MAGGI, een tijdje geleden opende zij in verschillende pop-up stores in Nederland een tijdelijke kookstudio . Bedoeld om kookworkshops te volgen en om tips uit te wisselen, natuurlijk wel met de producten van MAGGI. Maar wat mij nou fascinerend lijkt als merk op zo’n moment, is de directe feedback die je van jouw doelgroep krijgt op je producten. Letterlijk in de weer met jouw merk zou je ze op zo’n moment makkelijk nieuwe producten of ideeën voor campagnes kunnen voorleggen. Business modellen, marketingplannen en productinnovaties, al deze dingen kunnen worden aangescherpt door simpele face-to-face interactie met je klant.

Kortom, in mijn ogen bieden pop-up stores niet alleen een toegevoegde waarde voor bedrijf en winkelend publiek. Het is een broedplaats voor creatieve ideeën, een instrument om veilig te kunnen evalueren wat werkt en wat niet. What doesn’t kill you makes you stronger zullen we in dit geval maar zeggen.

Caroline van Teeffelen
projectmedewerker Ruigrok | NetPanel

Caroline van Teeffelen

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken