Wat nou A-merk?

Wat nou A-merk?
  • Food-en-retail
  • 14 apr 2014 @ 09:23
  • Link
  • Edward Stolze
    Edward Stolze

    Strateeg
    Being There
  • MarketingcommunicatieMerken

Als marketeer in de snellopende consumentenartikelen heb je het sowieso al niet zo makkelijk, maar het begint de laatste jaren echt uit de hand te lopen. De helft van de tijd ben je bezig met het inplannen van alle promoties die nodig zijn om een beetje marktaandeel te behouden en de andere helft van de tijd ben je bezig met alles wat nodig is om die torenhoge promotiedruk een beetje te verlagen.

Je bent heus niet de enige die inmiddels dertig, veertig procent van z’n sales realiseert in promoties. En iedereen begrijpt heus wel dat je eigenlijk niet anders kan. Dat, als jij het niet doet, een ander je plek wel inneemt en jij dientengevolge weer procenten marktaandeel inlevert aan de gretige concurrent.

Maak je geen zorgen, het ligt ook helemaal niet aan jou. Je bent waarschijnlijk een prima, hands on, ondernemende marketeer. We moeten alleen allemaal maar eens gaan wennen aan de conclusie dat je geen A-merk marketeer meer bent. Want een A-merk, dat is een artikel waar je een meerprijs voor kunt vragen. Een artikel dat meestentijds van een hogere kwaliteit is. Of in ieder geval met allerlei functionele en emotionele kwaliteitsassociaties omgeven is. Zodat, en daar wringt het nu juist, de consument er vrolijk wat meer geld voor over heeft.

Als je ondertussen meer dan een derde van je merkartikel met peilloos diepe korting verkoopt, dan ben je een groot deel van de tijd een b-merk. Een value for money merk. Geen haar interessanter dan een eigen merk.

Geen A-merk dat af en toe een promotie uitdeelt, maar een B-merk dat soms extra duur is - en dan ook meteen véél minder verkoopt. Eigenlijk alleen aan mensen die te lui zijn om naar een andere supermarkt te gaan, waar op dat moment de promotie is.

Ik denk niet dat je als oplettende consument nog ooit het volle pond hoeft te betalen als je dat niet wilt. En ik ben dan ook niet jaloers op al die marketeers van mooie foodmerken en aanverwante artikelen. Want een antwoord is zomaar niet gevonden. Wij reclamemakers moeten, al is het schoorvoetend, toegeven dat onze bijdrage ook lang niet zaligmakend blijkt. Misschien moeten we eens met z’n allen, vakgenoten, concurrenten, collega’s, een dagje op de stille heide gaan zitten en woest om ons heen denken of en hoe we terrein terug kunnen winnen.
Ik ben namelijk echt en van harte dol op A-merken. En daarom sluit ik af met een hele goeie tip: het is deze week 3 = 1 bij de Dirk. Rennen!

Edward Stolze
marketingstrateeg Being There
 

Edward Stolze

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken