Omnichannel of toch maar lekker niet?
- Food-en-retail
- 15 mei 2014 @ 00:01
- Link
-
Marja Ruigrok
directeur
Ruigrok | NetPanel - OnderzoekWeb
- 15 mei 2014 @ 00:01
- Marja Ruigrok
Binnenkort vertrek ik weer naar de Global E-commerce summit in Barcelona. Drie dagen inspiratie van bedrijven, deelnemers en natuurlijk ook van een heerlijke stad! Als onderzoeker valt er altijd weer veel op te steken van de statistieken van E-commerce Europe en van hoe weinig veel e-tailers eigenlijk aan onderzoek doen ‘We doen gewoon A/B-testen en kijken dan wat het beste verkoopt’. Jammer, want inzicht in wie je klant is en wat zijn/haar behoeftes zijn, kan best helpen in het verbeteren van strategie en verkoop.
Het congres van 16, 17 en 18 juni trapt af met een keynote van Desigual The story of an omnichannel success. De winkels ploppen bijna letterlijk de straat uit en ook met de online strategie zal weinig mis zijn, schat ik zo in. Al in 2011 opende Desigual een experience store 3.0, compleet met een shop-showroom; een fysieke ruimte waar je makkelijk online kan shoppen. Er hangen maar weinig items in de winkel, de rest bekijk je op de iPad met de verkoper. De winkel voegt waarde toe door beleving te creëren.
Ik heb laatst bij mij om de hoek ook zo’n shopping ervaring gehad. Bij Pleasurements in de Herenstraat in Amsterdam. Een spannende lingeriezaak waar ze ook erg leuke kousen hebben ;-) Van start-up begeleider Amsterdam Center for Entrepeneurschip (ACE) begreep ik dat dit concept door een enthousiaste starter in de markt is gezet. In tegenstelling tot het voorbeeld van Desigual is de basis van Pleasurements de website (zie foto) en is de online shop de drager van het concept. De winkel kan als een mini flagshipstore gezien worden. En ook hier kreeg ik de collectie kousen op de iPad te zien en kon ik via dezelfde iPad betalen en kreeg ik de rekening via de mail. Slim ook, want zo wordt direct aan de klantendatabase gewerkt. Al kan ik me dan weer niet herinneren dat ik toestemming heb gegeven mail te ontvangen en heb ik inderdaad na aankoop ook niks meer gezien….. gemiste kans dus.
Afijn, omnichannel. Het zal ook dit jaar weer het thema zijn bij de online retailers in Barcelona. Zelf houd ik altijd wel een beetje van eigenwijze mensen, zoals de oprichters van Hutspot. Op de site wordt inspiratie gegeven, maar als je iets wilt kopen zal je toch echt zelf naar de winkel moeten! Single channel dus eigenlijk. Ik schreef er vorig jaar al dit stuk over, na mijn bezoek aan Global E-commerce summit.
Misschien tot in Spanje?
Marja Ruigrok
Pleasurements homepage
Meer info Global E-commerce summit in Barcelona, klik hier
-
Marja Ruigrok
- Werkt bij: Ruigrok | NetPanel
- Functie: directeur
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- Silodam
- onderzoek
- Global E-commerce summit
- Barcelona
- omnichannel
- VVD
- Ruigrok | NetPanel
- Amsterdam
- Pleasurements
- Marja Ruigrok
- opinie
- webshop
- blog
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Dille Kamille: groen in plaats van poen
- [column] Hoe kan Black Friday ook minder black?
- Sky: Unilever zet Vegetarische Slager in etalage
- Albert Heijn Nederland behaalt B Corp certificering
- Fabulosa lanceert bijzondere allesreinigers voor Kerstmis
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op Sinterklaas - budget wordt...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kerst 2024: Dibbes doet het voor... 10-12-2024
- Ook moederbedrijf Blokker, Mirage... 09-12-2024
- [marketeer 211] Caroline Rigo - CEO... 06-12-2024
- [onderzoek] Kerstman loopt uit op... 05-12-2024
- Lobke Samallo van Intratuin: 'Onze... 05-12-2024
- Hands Off lanceert sharefunding... 04-12-2024