Markthal Rotterdam echt een grote ‘Kijkdoos’

Markthal Rotterdam echt een grote ‘Kijkdoos’
  • Food-en-retail
  • 7 okt 2014 @ 00:01
  • 19848 x gelezen
  • Link
  • Rupert Parker Brady
    Rupert Parker Brady

    directeur
    Retaildenkers
  • WinkelenInnovatie

Het meest besproken winkel- en woonproject van de laatste jaren staat in de binnenstad van Rotterdam. De Markthal is een voor Nederland uniek project, dat met veel durf is gerealiseerd door ontwikkelaar Provast.

Het nieuwbouwproject is wereldwijd bewierookt. Media in binnen- en buitenland hingen bij de opening aan de lippen van commercieel directeur Hans Schröder, de grote roerganger van dit project. 'Dit is de meeste spannende markthal ter wereld’, verklaarde hij met de borst vooruit in het AD. ‘Hiermee staat Rotterdam op de wereldkaart.’ Zoveel bombarie was er voor het laatst op winkelgebied toen in 1973 Hoog Catharijne zijn deuren opende als eerste overdekte winkelcentrum van Europa.

‘De Markthal past perfect bij de Rotterdamse stoerheid’, stelt sterarchitect Winy Maas die het gebouw heeft ontworpen. De Rotterdamse wethouder Ronald Schneider(Stedelijke Ontwikkeling) kan zijn geluk niet op: ‘De stad blijft zichzelf alsmaar ontwikkelen, waardoor een rondje wandelen je kan blijven verrassen.’ Zeven dagen per week is het gebouw geopend, dat ook het grootste kunstwerk van Nederland herbergt. De ontwikkelaar: ‘We proberen hiermee een soort IKEA-effect te creëren. Hartstikke leuk, toch, een dagje Markthal met het gezin op de zaterdag of zondag.’
Ik heb begrepen van bewoners dat je in Rotterdam geen onvertogen woord over de Markthal mag zeggen. Ik word daar een beetje kriegelig van. Het is goed Nederlands gebruik om initiatieven die ver boven het maaiveld uitsteken af te kammen. Dat is onterecht. Na de opening van het ongelofelijk fraaie centraal station van Rotterdam dit voorjaar biedt de havenstad nu ook het meest spraakmakende gebouw van de laatste 10 jaar. Amsterdam heeft het nakijken. Je kunt de Markthal mooi of lelijk vinden, het is een statement van wereldklasse. Dit gebouw is het beste visitekaartje wat 010 zich maar wensen kan. De hele wereld weet nu dat Rotterdam staat voor spannende architectuur. Als je naar de Markthal kijkt lijkt het alsof de vastgoedcrisis slechts een nare droom was.

Het bijnamencircus draait op volle toeren, van Broodtrommel tot Vreetmagneet, van de Caviatunnel tot de Sixtijnse Kapel van Rotterdam. Ik ben meer gecharmeerd van ‘De Kijkdoos’. Dat is het gebouw namelijk ook. Je kijkt je ogen uit. Vooral als je vanuit de parkeergarage met de roltrappen omhoog komt zie je boven je hoofd als eerste de imponerende ‘Hoorn des Overvloeds’, dat de binnenkant van de boog siert met 11.000 vierkante meter. Het kunstwerk komt terug in alle merchandising, waaronder zelfs een uniek paar herenschoenen die je voor 250 euro ter plekke kunt kopen. Het schijnt zo te zijn dat de ontwikkelaar zich werkelijk met elk detail heeft bemoeid, tot het ontwerp van de bekers aan toe. In Frankrijk heeft wijlen president Mitterand zijn nationale bibliotheek (in de vorm van een boek), Hans Schröder heeft zijn Markthal. Ja, wij Nederlanders noemen dat megalomaan, en dat is het ook een beetje. Gevoel voor verhoudingen raken natuurlijk een beetje zoek als je met een pot van 175 miljoen euro in de economisch moeilijkste jaren als een kind in een snoepwinkel een extravagant gebouw mag bouwen dat zijn gelijke niet kent in Nederland. Kosten noch moeite zijn gespaard. De materialen en de afwerking zijn van een geweldige kwaliteit, tot de parkeergarage aan toe.

Het is een feestje om erin rond te lopen en de bedrijvigheid te voelen, de geluiden te horen, en de massa’s mensen voorbij te zien schuifelen, zich vergapend aan al het eten en het gebouw. Met een geschatte bezoekersstroom van 5 tot 7 miljoen mensen op jaarbasis, lijkt het wel een topattractie.
De terechte vraag die boven de markt hangt is of het concept over een tot twee jaar nog steeds de hooggespannen verwachtingen kan waarmaken als het gaat om bezoekersaantallen. Hans Schröder roep toetert dat er nu ook een variant op de Markthal in Amsterdam en Den Haag moet komen. Los van waar er plek is en wie het moet betalen. In Nijmegen is vorig jaar een voorstel in de gemeenteraad met grote meerderheid aangenomen om een markthal te bouwen. ‘We weten alleen nog niet waar we die hal kunnen neerzetten’, stelt raadslid Jos Reinhoudt. Dat is cruciaal. Je moet enerzijds wel de ruimte hebben, tegelijkertijd moet je wel dicht of in het centrum van een stad kunnen bouwen. Kan dat? Of is het gewoon niet verstandig om een bestaand gebouw te her ontwikkelen dat leeg staat of niet functioneert?

Op het eerste oog is het idee van een foodcourt in de Markthal aardig gelukt. De laagdrempelige naam van het complex suggereert dat er echte marktlieden staan, daar zijn er echter slechts een handjevol van te vinden. De eis dat huurders zeven dagen per week van 10.00 tot 18.00 uur open moeten zijn, inclusief een koopavond tot 21.00 uur, schrikt veel marktkooplui af, die gewend zijn om elke dag rond vier uur de producten in de ramsj te gooien. Er zijn beslist een aantal prachtige foodspeciaalzaken met horeca op de daken van de ‘marktkramen’. Je hebt lokale helden die de stap hebben aangedurfd, en zorgen voor herkenning en het gevoel van dichtbij. Zoals het patatimperium van Bram Ladage. Je ziet verder ook telers die de handen ineen hebben geslagen en speciaal voor dit gebouw een concept hebben ontwikkeld, zoals Vers van de Teler. Je ziet professionele groothandels en professionele retailers, zoals Leonidas. Je vindt er een bakery café van het biologische concept Le Perron van de eigenaar van Bakkerij ’t Stoepje. Je ziet er het super strak ontworpen Spaanse foodconcept Pinchos, compleet met krukjes, zodat mensen rond de bar en keuken kunnen zitten. Er is een ‘vestiging’ van Cheese & More, dat ook in de binnenstad van Amsterdam is te vinden en vooral toeristen aanspreekt. Er is zelfs een grote Chinese supermarkt.
De mix klopt nog niet helemaal. Het concept wil zowel Rotterdammers, de dagjesmensen als de buitenlandse toeristen bedienen. Ik zou zeker oppassen om die laatste doelgroep het te veel naar de zin te maken. Om een voorbeeld te noemen, het bedrijf World of Delights, bekend van zijn foodwinkels en souvenirshops op Schiphol en in de binnenstad van Amsterdam, heeft hier twee marketingconcepten: World of Drinks en World of Coffee. Persoonlijk vind ik dat ze qua presentatie en aanbod thuishoren op een luchthaven en niet in een omgeving met foodspeciaalzaken. Simpelweg omdat ze niet speciaal genoeg zijn. De geïmproviseerde groentenkraam van het burgerinitiatief ‘Uit je eigen stad’ is leuk omdat het afwijkt van de strak ontworpen rijen marktkramen van metaal. Maar ik begrijp dat ze er slechts tijdelijk mogen staan, dat is dan weer jammer.
Een ding is mij duidelijk. Een overdekte markthal kan met lokale producten en ambachten de aantrekkelijkheid van elke binnenstad flink vergroten. Maar het moet wel onderscheidend zijn van de reguliere buitenmarkten en een hogere kwaliteit bieden. De Markthal in Rotterdam is een aangename ontmoetings- en verblijfplek geworden. Heel knap, en ook nog duurzaam, is dat de binnentemperatuur gelijk is aan de temperatuur buiten. Dat bootst perfect de ervaring na van een buitenmarkt. De prijzen zijn ook heel redelijk, waardoor de lokale bevolking niet het gevoel krijgt te veel te betalen.

Het water loopt je in de mond als je de kramen met verse etenswaar ziet. Tegelijkertijd besef je je dat het geen standaard markthal is zoals je die in het buitenland vindt. Het is een groot marketingconcept. Over werkelijk alles is nagedacht, van de signing, het spaarsysteem, de merchandising en de pay-off ‘Goed eten, elke dag’. Het voordeel is dat je met een dergelijk vastomlijnd idee kunt werken aan een goede branchering en de kwaliteit van de huurders op een hoog niveau houdt. Winkelcentrumeigenaar Corio gaat de exploitatie verzorgen, maar heeft nog nooit eerder huurders gezocht voor een vergelijkbaar concept. Dus de Markthal is een groot experiment.
Conclusie: De Markthal is absoluut een must om te zien. Waar ze voor moeten waken is dat de marketing niet de overhand krijgt, dat niet alleen landelijke marktpartijen er mogen staan en dat het te netjes blijft. Het mag best wat rommeliger en rumoeriger. Ik hoop dat aan het eind van een marktdag gewoon overal lege kratten staan en dat de groenten en bloemen voor de helft van de prijs weg gaan. Het mag er dan ook stinken naar rottend voedsel. Dat is ook beleving.
 

Rupert Parker Brady

Hier enkele foto's van Rupert en een impressie van de Markthal Rotterdam door de Rotterdamse amateurfilmer Hennie Schoonewil.


(detail van het plafond 'De Hoorn Des Overvloeds')



 



Rupert Parker Brady

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken