Permanente pop-up: kan dat wel?
- Food-en-retail
- 21 okt 2014 @ 09:41
- Link
-
Marja Ruigrok
directeur
Ruigrok | NetPanel - OnderzoekWinkelen
- 21 okt 2014 @ 09:41
- Marja Ruigrok
Ook op je eigen stedentrips moet je je ogen open houden voor nieuwe formules en initiatieven. En dat heb ik dus ook gedaan. Dit keer in Londen. Meer specifiek in Shoreditch, hipster-place van dit moment. Het krioelt er van de nieuwe retail- en horecaformules en de Londenaren staan er letterlijk voor in de rij! Zo las ik in een van de pop-up stores deze tegelwijsheid ‘’My favourite thing about East Londen is ….It’s always changing! Everyday a new bar, a new haircut, a new police incident’’. Zo dus. Hip en Happening, met veel mannen met strak gestylde baarden en een behendigheid in het maken van cocktails.
Mijn speciale aandacht ging uit naar Boxpark, een stapeling van zeecontainers met pop-up stores en pop-up horeca. Mijn nieuwsgierigheid was aangestoken omdat ik gehoord had dat er plannen waren om dit concept naar Amsterdam te laten komen (wat uiteindelijk weer afgeblazen is). Reden te meer om een kijkje te gaan nemen. Mijn verwachting was hooggespannen: wat is er nou leuker om kennis te maken met nieuwe concepten in een opmerkelijke setting? Maar was mijn verwachting te hoog gespannen of het concept toch minder goed dan het klonk? De hele uitstraling raakte me niet. Zowel horeca als retail miste dynamiek. Het leek allemaal een beetje uitgewerkt, minder nieuw en er zaten ook bekende formules tussen de nieuwe zaakjes.
Permanente pop up
Boxpark is in 2011 gestart en zit dus alweer drie jaar in Shoreditch. Niet heel erg pop-up dus. Want hoe pop-up is pop-up als het eigenlijk permanent is? Uit de commentaren op Yelp begreep ik van verschillende bezoekers dat ze in eerste instantie heel enthousiast waren maar dat dat in de loop van de tijd een beetje minder werd. Ik kan me er wel iets bij voorstellen. In mijn beleving zijn ‘pop-up’ en ‘tijdelijk’ onlosmakelijk met elkaar verbonden en kan ‘permanent pop-up’ dus ook niet. In pop-up zit een verrassingseffect voor buurt en bezoeker en dat lukt toch een stuk minder als je alweer drie jaar aan het ‘pop-uppen’ bent. Het mooiste zou zijn als Boxpark als een soort Rollende Keukens van locatie naar locatie zou reizen met deelnemers die zich per buurt aanpassen. Maar ik snap zelf ook wel dat het toch iets meer is dan een stel zeecontainers stapelen: (tijdelijke) vergunning, aansluiting op riool, elektriciteit en meer van die dingen. Of je moet tijdelijke verhuur van de containers afspreken. Je mag dan bijvoorbeeld niet langer dan een half jaar ‘pop-uppen’. Ik ben benieuwd hoe jullie hier over denken. Reageer op mijn stelling: ‘permanente pop-up kan niet’.
Marja Ruigrok
Ruigrok | Netpanel
Impressie Boxpark, fotografie: Marja Ruigrok
-
Marja Ruigrok
- Werkt bij: Ruigrok | NetPanel
- Functie: directeur
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- Shoreditch
- container
- Yelp
- permanent
- strategie
- Silodam
- vraagstuk
- Boxpark
- pop up
- Londen
- retail safari
- Ruigrok | Netpanel
- retail
- inspiratie
- Marja Ruigrok
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen...
- Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro...
- Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
- Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
- Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Hema zet duurzame beauty in de... 14-11-2025
- [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve... 14-11-2025
- Action breidt Europees netwerk... 14-11-2025
- Albert Heijn viert komst Sint met... 13-11-2025
- Dille & Kamille lanceert... 13-11-2025
- Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer... 13-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




