Het is weer sauzentijd
- Food-en-retail
- 22 jun 2015 @ 00:01
- Link
-
Edward Stolze
Strateeg
Being There - CampagnesFood
- 22 jun 2015 @ 00:01
- Edward Stolze
Er kan, heel af en toe, eigenlijk bijna nooit, maar toch, weer gebarbecued worden. En dus mogen we ons weer verheugen in sausreclame. Ik heb precies een barbecueseizoen geleden al eens gewag gemaakt van die grootdenkende lef marketeers bij de sauzendivisie van Remia, die niemand minder dan Stallone inhuurden om hun Amerikaanse mannensauzen aan te prijzen. Dat was zeer te prijzen. Gesterkt door al die aanmoediging hebben ze besloten er zo mogelijk nog een schep bovenop te doen.
Met een uiterst onduidelijke saus, dat wel, mix saus, geen idee wat dat is, maar er moest wel een commercial voor komen. Grootser dan Sly. Helemaal niet moeilijk: als je mixsauzen moet verkopen, dan vraag je de grootste DJ uit ons land. En die eigentijdse hippert gaat iets vertrouwds in de mix gooien, dat is dan Rod Stewart geworden. Het resultaat is bevreemdend. Ingewikkeld gedoe, met lekkere muziek, een happy end en bijzonder weinig koopintentie mijnerzijds. Ik denk dan ook dat het niks wordt met de mixsauzen, maar daar bel ik niet voor.
Want er bestaan helemaal geen mixsauzen. Ik heb de commercial er nog eens op nagekeken, maar het betreft hier feitelijk de feestsauzen, met als slogan ‘The Original. In the Mix’. Wat een gedoe, kortom. En dat is nou precies het punt: wat zitten we nou toch weer moeilijk te doen met z’n allen. Reclame voor food moet mensen enthousiast krijgen voor het betreffende food. Dat kan met humor, met liefde, met grote sterren, met spectaculaire commercials, met Sylvester Stallone, als je maar ziet dat iemand met hart en ziel z’n enthousiasme voor z’n eigen product in iets moois vertaalt. Dat je voelt dat de makers het product zeer de moeite waard vinden, dat ze het product een slinger geven met hun filmpje of wat dan ook. Zo zijn er mensen die heel goed weten hoe ze hun enthousiasme voor iets simpels als een kom. soep. kunnen overbrengen. Of voor een Amerikaanse frisdrank. Of een eerste slok bier. Maar bij de mixsauzen, die eigenlijk original feestsauzen in the mix zijn, zitten geen mensen die stellig van mening zijn dat je die knoflooksaus, want daar ging het echt om, eens moet proberen.
Genoeg gezeur. Het is namelijk geheel niet de bedoeling eens even schamper om de sauzencommercial te lachen, want dat zou dit een oppervlakkig columpje maken. Het gaat mij om iets groters. Foodvertising, nee, advertising, is geen kwestie van overtuigen, niet van vermaken, niet van vertellen, niet van vergelijken en zelfs niet van verleiden. Het is een kwestie van enthousiasmeren. Tenminste, als je wilt dat ik het ga proberen. Enthousiasmeren. Onthoud dat woord. En nu weer gedreven aan het werk!
Edward Stolze
strateeg Being There
-
Edward Stolze
- Werkt bij: Being There
- Functie: Strateeg
- Website:http://www.there.nl/
- Profiel »
- Vondelkerk
- blog
- aan het werk
- foodvertising
- overtuigen
- vertellen
- kwestie van
- proberen
- column
- vergelijken
- vermaken
- advertising
- verleiden
- Remia
- Edward Stolze
- woord
- BBQ
- enthousiasme
- Being There
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing