[store check] De toekomst van retail: nieuw, nieuwer, nieuwst

[store check] De toekomst van retail: nieuw, nieuwer, nieuwst
  • Food-en-retail
  • 21 okt 2015 @ 11:42
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • OnderzoekWinkelen

Onder de bezielende leiding van Retail Safari, een avontuur met On The Busses, gingen we onlangs weer op 'retailsafari'. Met een diverse groep retailexperts bezochten we een aantal interessante nieuwe winkelconcepten die met een kritische blik tegen het licht werden gehouden. Het centrale onderwerp van de dag was ‘omnichannel retail’, het afstemmen van verschillende kanalen tot een naadloze ervaring waarbij uitstraling, content en beleving altijd en overal gelijk is. 3x indruk met beeld.

Achtereenvolgens bezochten we een testlab voor de fysieke retail van de toekomst, de versmarkt van een hotelketen en de fysieke showroom van een webwinkel. Kortom, concepten die op voorhand al veel interesse bij me opriepen. Het ging om de volgende winkelconcepten:

  • Store of the Future: Het ‘retail innovation lab’;
  • ValkVersmarkt: Het nieuwe winkelconcept van Van der Valk;
  • FonQ: Het online kado- en woonwarenhuis.

1. Store of the Future, Den Haag
De Store of the Future is in juni van dit jaar geopend in het winkelcentrum ‘New Babylon’ naast Den Haag CS. Deze winkel (foto boven) biedt volgens de initiatiefnemers Q&A Research & Consultancy en Gemeente Den Haag ‘een platform aan consumenten, retailers en partners om te ontdekken hoe de fysieke winkelomgeving van de toekomst eruit komt te zien’.

Als onderzoeker betrad ik vol verwachting de winkel waar 15 retailers en meer dan 60 partners verschillende technologieën testen. In de winkel worden vooral veel apps en websites gepresenteerd, waarvan ik de Hema tablet-app wel het leukste vond. Met deze app kan je make-up op je gezicht projecteren en kun je op een snelle manier verschillende soorten op jezelf uitproberen. Interessant en confronterend om jezelf als man eens met make-up op te zien. Daarnaast is er in de winkel een La Place koffiecorner aanwezig, kan je online je eigen muesli samenstellen of je eigen t-shirt creëren en kan je op een touchscreen spaarrekeningen van diverse banken met elkaar vergelijken.

Hoewel ik veel waardering heb voor het initiatief van de Store of the Future moest ik tot mijn spijt ook constateren dat de winkel me op dit moment nog enigszins tegenviel. De kern van de winkel ligt duidelijk op concepten die het toekomstige fysieke winkelen leuker en gemakkelijker moeten gaan maken. Ik waag echter te betwijfelen of dat met de getoonde concepten gaat lukken. Veel van de concepten in de winkel waren online tools en zullen naar verwachting weinig veranderen aan het toekomstige bezoek van een fysieke winkel. Waarom bijvoorbeeld een make-up app gebruiken in de Hema wanneer dit ook gewoon thuis op de bank kan? Daarnaast viel het vernieuwende karakter van de winkel me ook enigszins tegen. Zaken als een koffiecorner of touchscreens zijn vandaag de dag natuurlijk al behoorlijk gemeengoed in retailformules.

Ondanks bovenstaande kritiekpunten is de winkel zeker een bezoekje waard. Daarbij moet ook gezegd worden dat de Store of the Future pas sinds vier maanden is geopend. Ik hoop dan ook dat de winkel zich de komende periode door zal blijven ontwikkelen en de hoge ambities toch nog waar kan gaan maken.

2. ValkVersmarkt, Voorschoten
Begin dit jaar heeft hotelfamilie Van der Valk de eerste ValkVersmarkt geopend. Direct naast het hotel in Voorschoten is een winkel verrezen waar de focus ligt op versproducten zoals brood, agf, vis, kaas en zuivel. De winkel (foto hier boven) onderscheidt zich van de standaard supermarkt door een luxer assortiment versproducten. Daarnaast is er veel personeel aanwezig die de klant van professioneel advies voorziet. Hier mee speelt Van der Valk in op de trend van versmarkten en foodhallen, die de laatste jaren al in veel grote steden zijn opgedoken.

Punten die me opvielen aan de ValkVersmarkt waren de overzichtelijke winkelindeling en de aanvaardbare prijs-kwaliteit verhouding van het productaanbod. Wel vond ik de agf-afdeling enigszins beperkt en lijkt het gebruik van een ‘nummertjesysteem’ me enigszins in tegenspraak met een servicegerichte formule. De discussie na afloop van het bezoek onder de groep retailexperts ging vooral in op de vraag of de combinatie hotel en versmarkt een goede is en of deze formule de concurrentie aan kan met de grote supermarktketens? Hoewel ik de koppeling hotelovernachting met een bezoek aan een versmarkt niet direct zie, denk ik dat het succes van de ValkVermarkt vooral af zal hangen van de specifieke omstandigheden per locatie. Hoeveel en welke supermarktketens zijn bijvoorbeeld al in de buurt gevestigd?

In ieder geval heb ik veel bewondering voor het lef van de Van der Valk familie om de strijd aan te gaan met de ‘gevestigde orde’. Interessant om te volgen hoe de verdere uitrol van de Valk Versmarkt gaat verlopen en of er straks een Versmarkt naast elk Van der Valk hotel staat.

3. FonQ, Utrecht
Het online kado en woonwarenhuis FonQ is gevestigd in Utrecht en heeft daar onlangs haar vernieuwde ‘Inspiratie Showroom’ geopend. In de showroom kan een selectie van producten bekeken worden en kunnen online bestellingen afgehaald worden. Naast de showroom (foto) probeert FonQ klanten ook online te inspireren. Zo heeft de webwinkel een uitgebreid bloggersnetwerk opgebouwd, zijn er diverse koopgidsen op de website aanwezig en is er een giftfinder voor ‘fonQelende’ cadeaus.

De vraag die we ons achteraf stelden is of een webshop een webwinkel een showroom als touchpoint nodig heeft om ook persoonlijk contact te kunnen hebben met de klant? Moet er naast de ‘clicks’ ook worden geïnvesteerd in de ‘bricks’? Ik denk zelf dat dit niet een vereiste is voor een webwinkel om succes te hebben. Het uiteindelijke succes van een webwinkel wordt vooral bepaald door het vergroten van de naamsbekendheid en het verwerven van marktaandeel, zaken die FonQ op dit moment op een succesvolle wijze weet te bereiken. Een offline showroom voegt weinig toe aan deze strategie. Dit neemt niet weg dat het natuurlijk leuk is om wat van je productaanbod te kunnen laten zien aan relaties en je eigen werknemers.

Gerard Blomsma
senior projectleider
Ruigrok | NetPanel 

Meer info Retail Safari en On the Busses staat hier.

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken