De Verpakkingsmanager
- Food-en-retail
- 3 nov 2015 @ 11:56
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 3 nov 2015 @ 11:56
- Huib Burggraaf
Veel bedrijven hebben een Facility manager, een ICT manager, een Marketingmanager, een Accountmanager en ga zo maar door. Maar wie is er binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de verpakkingen? Verpakken als vakgebied is nog te vaak een ondergeschoven kindje. Zonde, als je kijkt naar de kosten die bedrijven jaarlijks kwijt zijn aan hun verpakkingen en verpakkingsmaterialen. Én naar de voordelen die een goede verpakking met zich meebrengt. Tijd dus, voor een hernieuwde kijk op het vak verpakken.
De verantwoordelijkheid voor het verpakken is doorgaans ondergebracht bij andere afdelingen, zoals inkoop of kwaliteit. Daar is op zich niks mis mee, maar het loont om meer aandacht te besteden aan de functie van verpakken. Wat gebeurt er met een product als de verpakking niet stevig genoeg is? Hoe wordt de verpakking bij de eindgebruiker ontvangen? De verpakking is meer dan een praktisch omhulsel. De verpakking zorgt ervoor dat producten optimaal door de keten gaan én optimaal gebruikt worden.
De Verpakkingsmanager
Met meer aandacht besteden aan verpakken, doel ik niet op een eenmalige actie, maar op verpakken als structureel onderdeel van de bedrijfsvoering. Waarom bestaat er bijvoorbeeld niet zoiets als een Verpakkingsmanager? De Verpakkingsmanager gaat na hoe de verpakking het product optimaal kan beschermen, hoe de verpakking bijdraagt aan gebruiksvriendelijkheid van het product (lees: een positieve ervaring bij de eindgebruiker), hoe de verpakking de marketing- en communicatiedoelen faciliteert. En last but not least: De Verpakkingsmanager denkt na over de end-of-life impact van de verpakking.
Verpakkingsmanagement
Overigens is het zo beschouwd niet vreemd dat het vak verpakken vaak onder de verantwoordelijkheid valt van verschillende afdelingen. De verpakking is een middel om het product te ondersteunen in elke schakel van de keten. De verpakking is nuttig over de hele linie. Maar de ervaring leert, dat als we ‘iets er even bij doen’ dit vaak niet de aandacht krijgt die het verdient. Nu verwacht ik niet dat een Verpakkingsmanager zelf het doosje uitvindt. Gelukkig zijn er diverse verpakkingsbedrijven die zich hebben gespecialiseerd in verpakkingsmanagement, maar dan moeten bedrijven hier natuurlijk wel voor open staan. Samenwerken, van ontwikkeling tot end-of-life solution.
De verpakking als meerwaarde
Er zijn in ieder geval genoeg voorbeelden waarbij de verpakking een duidelijke meerwaarde biedt. Zo kan een goede verzenddoos een enorme efficiencyslag opleveren op logistiek gebied. Producten worden sneller en beter verpakt. Dit betekent dat bedrijven minder tijd kwijt zijn aan het inpakproces en dat producten minder schade oplopen. Een duidelijk kostenvoordeel. Daarnaast wordt de verpakking ook steeds vaker ingezet als succesvol marketinginstrument. De verpakking als teaser die producten onweerstaanbaar maakt. Kijken, kijken en wél kopen dus. Dat is toch uiteindelijk wat je als bedrijf wilt bereiken?
Ik ben benieuwd hoe in jouw bedrijf het vak verpakken is vertegenwoordigd. En hoe sta jij tegenover de functie van Verpakkingsmanager binnen jouw bedrijf?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- Verpakkingsmanager
- Huib Burggraaf
- meerwaarde
- verpakking
- doos
- moment
- design
- VerpakkingXpert
- verzenddoos
- duidelijk
- experience
- manager
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing