Merkstrateeg David Bowie
- Food-en-retail
- 15 jan 2016 @ 11:48
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - InnovatieMarketing
- 15 jan 2016 @ 11:48
- Gastblogger
David Bowie wordt alom geprezen als een man met veel gezichten. Een artiest, door sommigen ook wel aangeduid als kunstenaar, die zijn tijd steeds een stapje vooruit was. Waar vrijwel elke popartiest na enige tijd wel inboet aan belang en populariteit, bleef het merk ‘David Bowie’ tot aan de dood van de artiest relevant. Wat kunnen communicatieprofessionals daarvan leren?
Een Bowie-kenner ben ik niet en veel van zijn muziek heb ik pas op latere leeftijd echt ontdekt. Voornaamste aanleiding voor mijn bewondering van het merk Bowie vormt de documentaire ‘Five Years’. Hierin worden vijf verschillende perioden in zijn carrière geduid. Een van de conclusies die uit de documentaire is te trekken, is dat hij het vermogen had om telkens op het toppunt van zijn roem een periode af te sluiten om vervolgens een totaal andere weg in te slaan. Op die manier bleef hij interessant.
Een ander leerpunt is dat Bowie ondanks al zijn gedaantewisselingen, veranderende muziekstromingen en wijzigende karakters telkens onmiskenbaar Bowie bleef. Wie een verzamelalbum opzet, hoort totaal verschillende muziekstijlen, maar tegelijkertijd altijd de typische Bowie kenmerken. Daarmee creëerde hij een image en muziekstroming die niet te vatten is onder één noemer, anders dan de ‘David Bowie’ stijl.
De muziek van Bowie bevat, ondanks de verschillende verschijningsvormen, een duidelijk element dat heel dicht tegen de kern aanzit. Zijn eigen leven vormde immers de inspiratie. De kern is daardoor steeds identiek gebleven – en juist in de vele veranderingen zat de constante.
Net als David Bowie, heeft een sterk merk het vermogen om op tijd te veranderen. Niet volgend, maar juist net één stap voor op de markt, aansluitend bij de tijdsgeest. Maar wel vanuit een zelfde basis. De kern van een merk verandert daarmee niet, terwijl het wel relevantie houdt. David Bowie toonde zich niet alleen een voorloper in de (pop)muziek, hij was ook een merkstrateeg, waarschijnlijk nog ver voordat dit begrip bestond.
Sietse Pots
managing director bij Sterk Werk PR & Corporate Communicatie
Bewerking van de laatste Bowie-albumhoes door Krijn van Noordwijk: traan toegevoegd.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- tijdsgeest
- markt
- gastblog
- sterk merk
- voorloper
- (pop)muziek
- David Bowie
- Major Tom
- kern van een merk
- zelfde basis
- merkstrateeg
- veranderen
- relevantie
- RIP
- stap
- Ziggy Stardust
- Bowie
- vermogen
- volgend
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing