Merkstrateeg David Bowie

Merkstrateeg David Bowie
  • Food-en-retail
  • 15 jan 2016 @ 11:48
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketing

David Bowie wordt alom geprezen als een man met veel gezichten. Een artiest, door sommigen ook wel aangeduid als kunstenaar, die zijn tijd steeds een stapje vooruit was. Waar vrijwel elke popartiest na enige tijd wel inboet aan belang en populariteit, bleef het merk ‘David Bowie’ tot aan de dood van de artiest relevant. Wat kunnen communicatieprofessionals daarvan leren?

Een Bowie-kenner ben ik niet en veel van zijn muziek heb ik pas op latere leeftijd echt ontdekt. Voornaamste aanleiding voor mijn bewondering van het merk Bowie vormt de documentaire ‘Five Years. Hierin worden vijf verschillende perioden in zijn carrière geduid. Een van de conclusies die uit de documentaire is te trekken, is dat hij het vermogen had om telkens op het toppunt van zijn roem een periode af te sluiten om vervolgens een totaal andere weg in te slaan. Op die manier bleef hij interessant.

Een ander leerpunt is dat Bowie ondanks al zijn gedaantewisselingen, veranderende muziekstromingen en wijzigende karakters telkens onmiskenbaar Bowie bleef. Wie een verzamelalbum opzet, hoort totaal verschillende muziekstijlen, maar tegelijkertijd altijd de typische Bowie kenmerken. Daarmee creëerde hij een image en muziekstroming die niet te vatten is onder één noemer, anders dan de ‘David Bowie’ stijl.


De muziek van Bowie bevat, ondanks de verschillende verschijningsvormen, een duidelijk element dat heel dicht tegen de kern aanzit. Zijn eigen leven vormde immers de inspiratie. De kern is daardoor steeds identiek gebleven – en juist in de vele veranderingen zat de constante.

Net als David Bowie, heeft een sterk merk het vermogen om op tijd te veranderen. Niet volgend, maar juist net één stap voor op de markt, aansluitend bij de tijdsgeest. Maar wel vanuit een zelfde basis. De kern van een merk verandert daarmee niet, terwijl het wel relevantie houdt. David Bowie toonde zich niet alleen een voorloper in de (pop)muziek, hij was ook een merkstrateeg, waarschijnlijk nog ver voordat dit begrip bestond.


Sietse Pots
managing director bij Sterk Werk PR & Corporate Communicatie


Bewerking van de laatste Bowie-albumhoes door Krijn van Noordwijk: traan toegevoegd.

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken