Verpakking versterkt nieuwe winkelbeleving

Verpakking versterkt nieuwe winkelbeleving
  • Food-en-retail
  • 1 mrt 2016 @ 12:00
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging design

We kennen inmiddels allemaal het fenomeen blurring. We zien verrassende combinaties tussen retail en horeca en de grens tussen deze branches vervaagt. Woonwinkels annex lunchrooms, modezaken annex wijnbars en diverse boekenwinkels hebben tegenwoordig een horecagedeelte. De winkel wordt steeds meer een ontmoetingsplek of community center. Welke rol speelt de verpakking in dit moderne lifestyleconcept?

Utrecht heeft de Man Cave Club. Bezoekers (let wel: alleen mannen) kunnen hier elektronica, sneakers en de hipste gadgets kopen, sport kijken en tegelijkertijd genieten van een espresso of lekker koud biertje. In de ‘huiskamer’ van de Paagman boekhandel in Den Haag vind je naast boeken en kantoorartikelen een Kicking Horse Café, waar je terecht kunt voor de lekkerste koffie, zoetigheden en lunchgerechten. In het centrum van Dinxperlo is het Wooncafé LEF gevestigd. Alles wat er bij LEF te zien is, is ook te koop. Dus valt jouw oog tijdens een lekkere lunch op een mooi schilderij aan de muur? Dan kun je deze tegelijkertijd met je broodje afrekenen en meenemen.

De trend
De verklaring voor de trend laat zich gemakkelijk raden: waarom zou de consument een fysieke winkel bezoeken, als hij tegenwoordig alles online kan bestellen? Daarom moet je als winkelier het verschil maken. Wat wil de moderne consument (of gast, dat dekt wellicht beter de lading)? Die wil beleving, keuze en andere mensen ontmoeten. Die ervaring kan alleen de fysieke winkel bieden. Verpakkingen en disposables vormen een belangrijk onderdeel van het totale winkelconcept. Verpakkingen en disposables helpen je om de winkelformule te profileren en beïnvloeden het koopgedrag van de consument.

De verpakking als presentatiemiddel
Enerzijds is de verpakking een belangrijk presentatiemiddel in de winkel zelf. We zien bijvoorbeeld opvallende schoenendozen als presentatieblokken en diverse modewinkels presenteren hun hemden en boxershort in luxe doosjes. Of nog concreter: de verpakking als een vast onderdeel van het interieur. Bij het restaurant van Firma Pickels in de Markthal Rotterdam vind je een mix van industriële meubels en vintage elementen, ‘aangekleed’ met potten en blikken augurken. Disposables helpen je om een unieke foodpresentatie neer te zetten. Uiteraard kunnen de disposables volledig worden gestyled in lijn met de winkelformule, waardoor de grens tussen retail en horeca nog meer vervaagt.

De verpakking vertelt het verhaal
Een goede verpakking helpt je ook, om jouw verhaal te vertellen. Vorm, kleur en materiaalkeuze: al deze elementen roepen een bepaald gevoel op bij de consument en vertellen dus indirect iets over jouw merk en/of product. Je kunt ook letterlijk jouw verhaal vertellen via de verpakking. Ditzelfde geldt overigens voor de disposables die je voor het horecagedeelte gebruikt. Koffiebekers voorzien van jouw eigen huisstijl (of verhaal), maken de winkelbeleving compleet.

De verpakking als fijne herinnering
Geef jouw producten mee in een mooie, papieren draagtas of een luxe geschenkverpakking. Uiteraard passend bij de stijl en sfeer van de retailformule. Klanten nemen hun positieve ervaring mee naar huis. Letterlijk. Bij het zien van de verpakking worden zij herinnerd aan het fijne bezoek aan de winkel. Dankzij die positieve herinnering komen zij gegarandeerd weer terug.

Ken jij voorbeelden van winkels die zijn ‘ingericht’ volgens het lifestyleconcept en hoe versterken verpakkingen en disposables de formule? 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken