Uitpakken gaat viraal: doe er je voordeel mee
- Food-en-retail
- 12 apr 2016 @ 11:56
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenPackaging design
- 12 apr 2016 @ 11:56
- Huib Burggraaf
Wat heb je nodig voor een YouTube-sensatie? Een mooie verpakking, want ‘unboxing’ is op dit moment de grote hit op internet. In mijn blog over de verpakkingstrends in 2016 noem ik ‘fotogenieke verpakkingen’. ‘De verpakking als filmster’ was achteraf wellicht beter gekozen.
De trend
Consumenten filmen zichzelf tijdens het uitpakken of het openmaken van hun aankopen of cadeaus. Dit kan van alles zijn: van een horloge tot een reep chocolade. Vervolgens wordt het filmpje online gezet en gedeeld op diverse social media kanalen. Sommige van deze filmpjes zijn al meer dan een miljoen keer bekeken. Hier liggen dus kansen voor bedrijven. Maak van jouw verpakking een aantrekkelijke ‘filmster’ en je profiteert van gratis promotie en een enorm bereik.
Werkt dit?
Blijkbaar, gezien de kijkcijfers. Maar wat maakt het uitpakken nu zo belangrijk? Ik schrijf het vaker: de verpakking is een belangrijk onderdeel van de beleving. Het totale plaatje moet kloppen, dus ook de verpakking moet aan de verwachtingen van de consument voldoen. Of beter nog: de verwachtingen overtreffen. Alles draait om een ‘unboxing experience’.
Dit geldt niet alleen voor online bestellingen, waarbij de verpakking vaak het laatste contactmoment is tussen de klant en een bedrijf. Dit geldt wat mij betreft voor iedereen die producten, food of non food, aan consumenten verkoopt. Zelfs een ‘gewoon’ patatje met kun je heel bijzonder maken door middel van een mooie verpakking of opvallende disposable. ‘Friet van Piet’ wordt dan ineens een internetsensatie en dan kan het hard gaan.
Jouw verpakking als filmster?
Het sleutelwoord hierbij is onderscheiden. Zorg voor een opvallende verpakking die het filmen en delen waard is. Maak de uitpakbeleving extra spannend. Vergeet bijvoorbeeld ook de binnenkant van de verpakking niet. Bedank de consument bijvoorbeeld voor zijn aankopen of geef een leuke tip over het product aan de binnenzijde van de (cadeau)doos. Kies voor een afwijkende vorm, een opvallend kleurenpallet, een unieke materiaalsoort of vertel jouw unieke verhaal via de verpakking. Kortom, dare to be different.
Keerzijde
Aan alles zit twee kanten, dus ook aan social media. Een post op Facebook of een tweet kan je bedrijf maken, maar ook kraken. Wanneer mensen ergens ontevreden over zijn, dan laten zij dit ook blijken via het web. Zo ontstond er onlangs in Canada veel ophef over een verpakte, geschilde avocado. De avocado zat verpakt in plastic en karton. 'Pure verspilling', zo luidde één van de vele verontwaardigde reacties op het web en de retailer kreeg de volle laag. Je kunt je hierbij afvragen of de aantijgingen terecht zijn. Er is in het voorbeeld wellicht sprake van oververpakking, maar vergeet niet de nut en noodzaak van verpakkingen in combinatie met voedsel. Des te meer blijkt, dat je je bewust moet zijn van het beeld, dat je bij de consument oproept. Ook foto’s van ‘verminkte’ webshopbestellingen gaan viraal. Bedenk dus goed hoe jouw (product)verpakking door de consument wordt ontvangen.
Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- Van Der Windt
- reacties
- oververpakking
- Pacombi
- aantijging
- unboxing
- web
- voedsel
- blog
- verspilling
- noodzaak
- bestelling
- design
- verpakkingen
- packaging
- combinatie
- retailer
- retail
- bewust
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation