Uitpakken gaat viraal: doe er je voordeel mee

Uitpakken gaat viraal: doe er je voordeel mee
  • Food-en-retail
  • 12 apr 2016 @ 11:56
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging design

Wat heb je nodig voor een YouTube-sensatie? Een mooie verpakking, want ‘unboxing’ is op dit moment de grote hit op internet. In mijn blog over de verpakkingstrends in 2016 noem ik ‘fotogenieke verpakkingen’. ‘De verpakking als filmster’ was achteraf wellicht beter gekozen.

De trend
Consumenten filmen zichzelf tijdens het uitpakken of het openmaken van hun aankopen of cadeaus. Dit kan van alles zijn: van een horloge tot een reep chocolade. Vervolgens wordt het filmpje online gezet en gedeeld op diverse social media kanalen. Sommige van deze filmpjes zijn al meer dan een miljoen keer bekeken. Hier liggen dus kansen voor bedrijven. Maak van jouw verpakking een aantrekkelijke ‘filmster’ en je profiteert van gratis promotie en een enorm bereik.

Werkt dit?
Blijkbaar, gezien de kijkcijfers. Maar wat maakt het uitpakken nu zo belangrijk? Ik schrijf het vaker: de verpakking is een belangrijk onderdeel van de beleving. Het totale plaatje moet kloppen, dus ook de verpakking moet aan de verwachtingen van de consument voldoen. Of beter nog: de verwachtingen overtreffen. Alles draait om een ‘unboxing experience’.
Dit geldt niet alleen voor online bestellingen, waarbij de verpakking vaak het laatste contactmoment is tussen de klant en een bedrijf. Dit geldt wat mij betreft voor iedereen die producten, food of non food, aan consumenten verkoopt. Zelfs een ‘gewoon’ patatje met kun je heel bijzonder maken door middel van een mooie verpakking of opvallende disposable. ‘Friet van Piet’ wordt dan ineens een internetsensatie en dan kan het hard gaan.

Jouw verpakking als filmster?
Het sleutelwoord hierbij is onderscheiden. Zorg voor een opvallende verpakking die het filmen en delen waard is. Maak de uitpakbeleving extra spannend. Vergeet bijvoorbeeld ook de binnenkant van de verpakking niet. Bedank de consument bijvoorbeeld voor zijn aankopen of geef een leuke tip over het product aan de binnenzijde van de (cadeau)doos. Kies voor een afwijkende vorm, een opvallend kleurenpallet, een unieke materiaalsoort of vertel jouw unieke verhaal via de verpakking. Kortom, dare to be different.

Keerzijde
Aan alles zit twee kanten, dus ook aan social media. Een post op Facebook of een tweet kan je bedrijf maken, maar ook kraken. Wanneer mensen ergens ontevreden over zijn, dan laten zij dit ook blijken via het web. Zo ontstond er onlangs in Canada veel ophef over een verpakte, geschilde avocado. De avocado zat verpakt in plastic en karton. 'Pure verspilling',  zo luidde één van de vele verontwaardigde reacties op het web en de retailer kreeg de volle laag. Je kunt je hierbij afvragen of de aantijgingen terecht zijn. Er is in het voorbeeld wellicht sprake van oververpakking, maar vergeet niet de nut en noodzaak van verpakkingen in combinatie met voedsel. Des te meer blijkt, dat je je bewust moet zijn van het beeld, dat je bij de consument oproept. Ook foto’s van ‘verminkte’ webshopbestellingen gaan viraal. Bedenk dus goed hoe jouw (product)verpakking door de consument wordt ontvangen.

Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken