Gedragsverandering via de verpakking
- Food-en-retail
- 24 mei 2016 @ 11:56
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designFood
- 24 mei 2016 @ 11:56
- Huib Burggraaf
Veel campagnes hebben een gedragsverandering tot doel. Stoppen met roken, met de fiets naar het werk, minder snacken… Voorbeelden te over. Een veel gebruikte overtuigingstechniek is framing, ofwel het gebruik van kaders. Maar wist je, dat je ook via de verpakking een gedragsverandering kunt realiseren? In dit geval: van kijken, naar kopen.
Goed beschouwd werkt de verpakking als een soort ‘frame’. Framing heeft betrekking op de wijze waarop informatie ingekaderd is en (onbewust) invloed heeft op het oordeel van de ontvanger. Het gaat er dus om, hoe de informatie verpakt is. In het geval van framing ligt de focus op taal. Woorden creëren een referentiekader en activeren bepaalde associaties.
Associaties
Ook verpakkingen kunnen bepaalde associaties oproepen. De verpakking beïnvloedt de manier waarop we naar producten kijken en is zelfs van invloed op onze smaakbeleving. Hier zijn verschillende onderzoeken naar gedaan. Zo blijkt uit een onderzoek van de Standford Universiteit, dat kinderen wortels lekkerder vinden als deze in een verpakking van de McDonald's zitten.
Koopgedrag beïnvloeden
In dit geval roept het merk een bepaalde associatie op. Maar er spelen meer factoren een rol. Neem bijvoorbeeld de tekst op de verpakking of het etiket. ‘Minder suiker’ is gezonder, maar ook minder zoet en dus minder lekker? Ook kleur, vorm, materiaal en zelfs het lettertype kunnen een bepaald gevoel oproepen. Zo heeft blik iets industrieels. Bliksoep bijvoorbeeld, klinkt niet bepaald vers. Daarom kiest de consument blijkbaar liever voor een zak. Volgens branddesigner Anne van Haeften heeft de consument het idee-fixe dat soep in zak verser is. De wijze waarop de soep verpakt is, heeft dus invloed op het oordeel van de consument. Een product wordt op basis van de verpakking bijvoorbeeld beoordeeld als vers, duurzaam, lekker, goedkoop of juist duur. Deze associaties beïnvloeden het koopgedrag.
Gemak dient de mens
Tot nu toe heb ik het vooral gehad over het veranderen van het koopgedrag van de consument. Maar verpakkingen kunnen ook op andere manieren het gedrag veranderen. Je kunt via de verpakking bijvoorbeeld een bewaaradvies meegeven. Veel groenten, zoals komkommers en tomaten kunnen beter niet in de koelkast bewaard worden. Dan drogen ze uit. Bedenk iets origineels, waarmee je de consument aanspoort tot het juiste gedrag. Dit kan door een leuk verhaal op de verpakking, maar ook door een praktische toevoeging. Druiven bijvoorbeeld kun je het beste ophangen. Gemak dient de mens. Faciliteer de consument door een hanger mee te geven.
Ken jij voorbeelden, waarbij de verpakking duidelijk van invloed is op het (koop)gedrag van de consument?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- (koop)gedrag
- koelkast
- packaging
- groenten
- tomaten
- ophangen
- manipulatie
- toevoeging
- bewaren
- verpakking
- verpakking
- bewaaradvies
- distributie
- verandering
- design
- origineel
- praktisch
- invloed
- gedrag
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing