DIY verpakkingen - creatief met verpakkingen

DIY verpakkingen - creatief met verpakkingen
  • Food-en-retail
  • 7 jun 2016 @ 11:58
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • CreatiePackaging design

Knutselen met verpakkingen is niets nieuws. Als kind heb je vroeger vast weleens een kijkdoos gemaakt van een kartonnen schoenendoos. En verpakkingen, zoals lege dozen, melkpakken en flessen, vormen de perfecte basis voor het maken van een opvallende Sinterklaas surprise. Steeds vaker zetten webshops dit ‘kinderspel’ in, als ludieke actie om hun online performances te versterken.

Het bekendste voorbeeld in Nederland is de Pakketpret-actie van Coolblue. Klanten worden uitgedaagd om iets leuks te maken van de blauwe verzenddoos. Zij kunnen een foto van hun creatie uploaden en maken kans op een waardebon ter waarde van honderd euro. Coolblue creëert met deze actie een gigantische online zichtbaarheid.

DIY Packaging
Een ander voorbeeld is de campagne #ImNotABox, van de Amerikaanse online schoenenverkoper Zappos. Hier gaat men echter nog een stap verder dan een ‘funky creatie’. Vorige week introduceerde het bedrijf een nieuwe schoenenverzendoos. Hierop staan diverse templates afgedrukt, waarmee de ontvanger de doos kan ombouwen tot bijvoorbeeld een smartphone houder, schoenmaatopmeter of 3D lama. De verzenddoos is voor Zappos een manier om te laten zien, dat het bedrijf altijd klaarstaat voor haar klanten. Enerzijds door in te spelen op de klantbehoeften. Anderzijds door klanten te inspireren, om ‘outside the box’ te denken. Dat een verzendverpakking zoveel meer kan zijn, of is, bewijst ook DIY Living. De verzendverpakkingen kunnen worden getransformeerd tot salontafel, kruk of lampenkap.

Hergebruik
De trend beperkt zich overigens niet alleen tot verzendverpakkingen. Het internet staat tegenwoordig vol met tips om verpakkingen op een leuke en/of praktische manier te hergebruiken. Zo geeft De Groene Vrouw op de website handige informatie over het ‘upcyclen’ van blikjes en potjes die in eerste instantie worden gebruikt voor het bewaren van de verzorgingsproducten. Eenmaal leeg doen de verpakkingen uitstekend dienst als sieradendoosje en nog 101 andere toepassingen.

Voordelen
Bovenstaande voorbeelden resulteren in meer online zichtbaarheid. Dit geldt overigens ook voor verpakkingen die op zichzelf al de moeite waard zijn om te delen. Bijvoorbeeld vanwege een exclusief of grappig design of vanwege een unieke ‘unboxing experience’. Daarnaast speelt hergebruik een belangrijke rol in het kader van milieuoverwegingen. Immers, hergebruik leidt tot minder afval.

Ken jij nog andere voorbeelden van DIY packaging? 

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken