Verpakkingen zijn overtuigender dan advertenties

Verpakkingen zijn overtuigender dan advertenties
  • Food-en-retail
  • 27 sep 2016 @ 11:02
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designFood

Hoe overtuig je klanten om te kiezen voor jouw product? Het is dé vraag die iedere marketeer bezighoudt. Het winnen van vertrouwen is essentieel om de klant te verleiden tot de gewenste actie. Volgens onderzoekers aan de Universiteit van Miami[1] is de verpakking hiervoor hét marketingmiddel bij uitstek.

De afstand tot het product
'Productclaims op verpakkingen worden als geloofwaardiger beoordeeld, dan wanneer dezelfde claims in een advertentie staan vermeld', zo concluderen de onderzoekers. Een verklaring hiervoor wordt gezocht in het feit, dat verpakkingen dichterbij het product ‘staan’ dan advertenties. Consumenten hebben hierdoor het gevoel dat de claim controleerbaar is. Eigen ‘observatie’ is de meest betrouwbare bron. Ook al weet je bij het zien van een fles shampoo niet direct of je haar na gebruik echt voller wordt, het gevoel dat je enigszins zelf de touwtjes in handen hebt, lijkt de claim acceptabeler te maken.

Imagokwestie
Onderzoekers aan de Universiteit van Florida deden eveneens onderzoek naar het verschil in overtuigingskracht tussen verpakkingen en advertenties. Volgens hen is het vooral ook een ‘imagokwestie’: consumenten geloven dat verpakkingen bedoeld zijn om objectieve informatie, zoals gebruiksinstructies, te communiceren. Advertenties worden standaard gezien als een ‘verkooptrucje’, om consumenten te overtuigen, om voor een bepaald merk of product te kiezen. Consumenten staan kritischer tegenover advertenties dan tegenover verpakkingen.

Meer mogelijkheden
Tot slot bieden verpakkingen meer mogelijkheden, om consumenten te overtuigen dan advertenties. Je kunt veel meer ‘spelen’ met persuasieve designelementen, zoals vormen, kleuren en materialen. Al deze factoren beïnvloeden de manier waarop we naar producten kijken. Een product wordt op basis van de verpakking beoordeeld als vers, duurzaam, lekker, goedkoop of juist duur. Deze associaties bepalen of de klant kiest voor jouw product.

Ken jij voorbeelden van ‘persuasive packaging’?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

[1] Klik hier voor het Bronartikel


 

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken