[gastblog Marjan Ippel] 'Van sinner naar saint'
- Food-en-retail
- 6 okt 2016 @ 11:22
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - TrendsFood
- 6 okt 2016 @ 11:22
- Gastblogger
Een paar jaar geleden opende het ene na het andere typische vleesrestaurant. Vlees werd er aanbeden als een godheid. Om het vervolgens langzaam en op lage temperaturen van neus tot staart te offeren op het altaar dat BGE heet (Big Green Egg). Of welk ander ruig grillwerktuig dan ook. Maar de tijd van vlees safe havens lijkt tanende. Maken we een beweging van sinner (vlees) naar saint (vleesloos)? En zo ja, waarom?
Het Amsterdamse Bar Spek, ooit één van de early adopting varkensrestaurants, kondigde de transfer van sinner naar saint laatst aan bij de introductie van z’n nieuwe menukaart. In plaats van alles van het varken, zouden er ineens oat pancakes met hangop, gojibessen en honing worden geserveerd.
En het nog geen twee jaar geleden met veel tamtam geopende Meat West in de Amsterdamse Foodhallen is inmiddels weer ter ziele. Terwijl zo’n twee straten verderop Meatless District een vliegende start maakte. Eén die zelfs niet onopgemerkt bleef bij early vega(n) visitor Neil Young.
Gezondheid, duurzaamheid, diervriendelijkheid – het zijn issues die een paar jaar geleden ook al speelden. En toch weerhield dat niemand om met hele karkassen – al dan niet getatoeëerd – op de rug rond te lopen sjouwen en zaken te openen met nietsverhullende namen als The Butcher of Cannibale Royale. Wat is er gebeurd?
Zijn we wakker geworden? Hebben we eindelijk door dat we echt vlees moeten minderen, willen we met z’n 9 à 10 miljarden 2050 nog halen?
Misschien… Maar er speelt ook iets anders mee. Sinds Silicon Valley de foodbusiness heeft ontdekt en véél Silicon boys and girls nu eenmaal vegan of onderweg naar vegan zijn – maar intussen wél van echt lekker eten willen genieten – verandert het vleesloze lelijke eendje steeds meer in een mooie zwaan. En krijgt het het smaakniveau, het toffe uiterlijk en dus de instagrammabiliteit van vlees. Plus, misschien wel het allerbelangrijkst: de genotsfactor. Start-up na start-up komt met vegan alternatieven voor het vermaledijde vlees, die wél aanspreken en aantrekkelijk zijn.
Wat bijvoorbeeld resulteert in zwoele genietgerechten als vegan meringues en diervrije romige mayonaises gemaakt van aquafaba, het kleur- en smaakloze kookvocht van kikkererwten. Mijlenver voorbij de grauwe, maar ozo verantwoorde hap van weleer.
Sinds vleesloos niet meer enkel een vleesvervanger ambieert te zijn, maar een op zichzelf staande entiteit met een extreem hoge genotsfactor, wil zelfs de vleeseter wel om. In ieder geval soms.
Van sinner naar saint? Voorlopig wisselen we de twee af.
Marjan Ippel
foodtrendanalist
hoofdredacteur Talkin’ Food® en 'editor at large' van Favor Flav
Luxe geroosterde groentes (foto M.I.)
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Silicon Valley
- verantwoorde hap
- dierenleed
- vegan
- carnivoor
- romig
- foodtrend
- aquafaba
- Cannibale Royale
- kikkererwten
- diervrij
- veggy
- The Butcher
- vleesloos
- meringues
- burgerbar
- genietgerechten
- zwoel
- vleesvervanger
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing