Sinterklaas en de Kerstman gaan met hun tijd mee. En jij?

Sinterklaas en de Kerstman gaan met hun tijd mee. En jij?
  • Food-en-retail
  • 22 nov 2016 @ 11:17
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designWinkelen

Sinterklaas en de Kerstman kopen vaker online. Dat betekent meer werk voor webshops en pakketbezorgers. Is jouw webshop voorbereid op de drukke feestdagen? En hoe zit het eigenlijk met de inpakservice? De feestdagen en verpakkingen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

Uit onderzoek van GfK in opdracht van Thuiswinkel.org [1] blijkt dat de goedheiligman in 2015 bijna 1 miljard euro online besteedt. Voor online retailers levert dit 24,2% extra omzet op. De verwachting is, dat deze aantallen dit jaar verder stijgen. Voor Kerstmis ligt het aantal online aankopen in 2015 lager: 66% versus 71% voor Sinterklaas. In 2016 zou dit weleens andersom kunnen zijn. Twee derde van de online retailers voorziet namelijk een verschuiving in de feestdagenomzet.

Pieken
In 2015 verwerkte webwinkelgigant Bol.com maar liefst drie miljoen cadeautjes in de sinterklaasperiode. Op de maandag voor Sinterklaas wordt er traditioneel een recordaantal cadeautjes ingepakt. Ben jij voorbereid op de drukke feestdagen? Verpakkingen spelen een belangrijke rol in het e-fulfilmentproces, gelet op efficiënte verwerking, verzenden en retourneren. Met een slim verpakkingsconcept kan de verwerkingssnelheid aanzienlijk toenemen.

Verzending en retouren
Veel klanten bestellen last minute hun cadeaus, dus een tijdige (flexibele) levering is rond de feestdagen extra belangrijk. Dit geldt ook voor het retourproces. Een goed ingericht retourproces stimuleert consumenten om aankopen te doen. Er bestaan diverse verzendverpakkingen met een retourfunctie. En laten we in dit verhaal vooral de beschermfunctie van verpakkingen niet vergeten. De teleurstelling is groot als de cadeaus beschadigd worden afgeleverd.  

Een écht cadeau
Klanten bestellen een cadeau, dus verwachten een cadeau. Verschillende webshops bieden een inpakservice. Vraag je een bijdrage voor het inpakken? Dan moet je er des te meer een feestje van maken. Je kunt ook leuke extra’s toevoegen aan de verpakking, zoals een leuk gedichtje. Of geef klanten de mogelijkheid om (namens Sinterklaas of de Kerstman) een persoonlijke boodschap mee te geven. Bijvoorbeeld op een apart kaartje.

Creëer een uitpaksensatie
Ik heb het in dit verhaal specifiek over de feestdagen, maar uitpakken moet natuurlijk het hele jaar door een feestje zijn. De wijze waarop je producten verpakt, is bepalend voor het beeld dat de ontvanger vormt van jouw bedrijf of merk. Bij online bestellingen is de verpakking vaak het laatste contactmoment tussen verkoper en koper. Kies je voor een blanco kartonnen verzenddoos of een opvallende bedrukking? En vergeet ook de binnenkant van de verzenddoos niet. Zorg bijvoorbeeld voor een verrassende boodschap aan de binnenzijde. Dat wordt zeker gewaardeerd.

Hoe heb jij je voorbereid op de drukke periode voor de feestdagen? En besteed jij extra aandacht aan de verpakking?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

[1]Bron: Thuiswinkel.org, klik hier 

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken