[Anneke Ammerlaan] Trendwashing
- Food-en-retail
- 25 nov 2016 @ 15:36
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - FoodTrends
- 25 nov 2016 @ 15:36
- Gastblogger
Vrijwel elk bedrijf richt zich op de ‘millennial’: de jong volwassene, geboren tussen pakweg 1980 en 1994. Niet ten onrechte. Deze dynamische generatie bepaalt het beeld in bijna alles. De hipster, de ultieme mannelijke millennial met baard, is hét gezicht in veel tv-commercials. A-merken gebruiken de hipster dan ook om hun merk weer relevant te maken voor de millennial. Zoals de inzet van getypecaste ‘chef-koks’ om creatieve – tijdrovende – garnituren te laten bedenken voor hun soep uit een pakje en dat te presenteren in trendy filmpjes. Het lijkt een goede zet. De filmpjes zijn zo leuk dat iedereen wel een keer kijkt. Toch is het kortetermijndenken.
Als je echt zo creatief bent in de keuken, dan gebruik je geen soeppoeder en als je soeppoeder gebruikt, haak je af bij zoveel tijdrovende creativiteit. Geen relevantie voor de bestaande gebruikersgroep én ook niet voor de nieuwe.
Wil de millennial dan geen halffabrikaten? Zeker wel, maar op eigen smaak en gebruiksbasis en het product moet vooral anders voelen en er anders uitzien dan het product dat er al was. Zijn bestaande producten dan verloren voor de nieuwe generatie? Zeker niet. Soms blijken ze zelfs perfect in een trend te passen. Neem dat traditionele margarinemerk. Met de nieuwe 100% plantaardige variant kunnen ze juist de millenials bereiken, die minder dierlijke producten willen eten, waaronder de vegans. Er zijn consumenten blij met dit product, dat laten ze ook zien op Facebook. Maar: dit zijn wel heel traditionele kokers. Niet de groep millennials die de fabrikant als potentiële klant zoekt. Deze generatie wil zich met keuze van merk juist van hun ouders – de babyboomers – onderscheiden. Ze willen ook nog eens voor die andere keuze worden beloond met communicatie en design die hún leefstijl passen.
Zoals je in duurzaamheid greenwashing hebt, heb je in productinnovatie ook ‘trendwashing’: je als product of merk trendier voordoen dan je bent. Te veel marketeers denken nog dat een vernislaagje voldoende is om weer relevant te zijn. De millennial voelt dat feilloos aan. De tijd van de eenvoudige trendvertaling is echt voorbij. In de toekomst gaat het om ‘trendimplementatie’. Nieuwe ontwikkelingen in het DNA van een bestaande product of concept brengen. Dat bereik je door gedegen onderzoek te doen naar het verleden en de toekomst. Van het product of concept en van de huidige en potentiële kopers. Dit brengt – vaak de confronterende – duidelijkheid van het heden. De stappen die op het pad van vernieuwing moeten worden gezet, lijken dan ook ineens veel simpeler. Engeland is veel verder in deze manier van denken. En volgens mij past Tesco, dat na alle perikelen een heel interessant vernieuwingstraject heeft ingezet, deze methode ook toe.
De millennial als groep beweegt zich richting het midden, vooral ook omdat de groep ouder wordt en de vernieuwingskracht gaat afnemen. Potentieel dus voor merken die ze de rest van hun leven gaan meenemen. Maar houd goed voor ogen: de millennial wil zich een leven lang blijven onderscheiden. Van de generaties vóór hem en straks waarschijnlijk ook van die ná hem.
Anneke Ammerlaan
food-trendwatcher
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- toekomst
- feilloos
- voorspelling
- trendvertaling
- food-trendwatcher
- vernieuwingstraject
- Anneke Ammerlaan
- retail
- food
- generatie
- trends
- trendimplementatie
- DNA
- millennial
- Tesco
- eenvoudig
- ontwikkelingen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing