Winkel zonder voorraad: toekomst of realiteit?

Winkel zonder voorraad: toekomst of realiteit?
  • Food-en-retail
  • 17 nov 2016 @ 10:51
  • Link
  • Carin Frijters
    Carin Frijters

    directeur, retail expert
    CF retail
  • VerkoopWinkelen

Veel retailers hebben het gevoel dat ze niet achter kunnen blijven: ook zij moeten ‘omnichannel gaan’. En nadat ze een scherm in de winkel hebben gehangen of de medewerkers een tablet geven voor bestellingen, houdt het vaak op. En dat is jammer. Omnichannel is geen ‘moetje’, maar een kans. Juist voor de fysieke winkel. Zeker als je het niet oppakt als ‘gadget’, maar gebruikt als een verlenging van je concept. Of als je magazijn. En dan wordt er veel mogelijk. Wat dacht je van meer omzet met minder meters? Of aanwezig kunnen zijn op plekken die eerder niet mogelijk waren?

Zo zagen we dat Hema al de wijk indook met een uitgekleed format van de bestaande winkel. En tegenwoordig zien we nu steeds vaker grootschalige retailers de omgekeerde beweging maken. Zij verschijnen op high traffic locaties, plekken waar al veel klanten zijn en zo op een heel ander moment met jouw winkel of merk in aanraking komen.

Woonwinkel Habitat gaat samenwerken met supermarktketen Sainsbury’s
Hoe zorg je ervoor dat bij de plannen voor een nieuwe inrichting, de consument direct aan jou denkt? Habitat koos als low interest retailer niet alleen voor minder meters, maar ook voor alternatieve locaties. Met een wisselende selectie van 600 producten heeft woonwinkel Habitat een showroom-in-shop in het Londense Sainsbury’s waar dagelijks talloze consumenten over de vloer komen. De consument krijgt de kans om een selectie producten zelf te voelen en ervaren. Het overige aanbod van 4.000 producten kan natuurlijk gewoon via iPads in de winkel worden bekeken en besteld. Zo ontstaat er als het ware een etalage van het aanbod op een onverwachte plek.

Engels fashion experiment in de Kalverstraat
Ook M&S (Marks & Spencer) experimenteert al een tijdje met een vergelijkbare formule in haar winkel aan de Kalverstraat in Amsterdam. Op deze high traffic locatie ligt de nadruk op de welbekende, vaak typisch Engelse delicatessen van M&S. Daarnaast is er op een beperkt aantal meters ‘een walk-in-closet’ van de online M&S modewinkel. Het bijzondere: klanten kunnen de kleding die in de rekken hangt bekijken en voelen, maar niet direct meenemen. De communicatie gaat twee kanten op overigens: klanten wilde toch wel erg graag de kleding kunnen passen, daarom is er tegenwoordig ook een paskamer. Is de klant enthousiast, dan wordt terplekke via een iPads de kleding besteld in de webshop. De favoriete kledingitems worden snel daarna thuisbezorgd. Het concern heeft niet zomaar voor Nederland gekozen om dit nieuwe concept, de zogenoemde e-boutique, uit te proberen. Nederland heeft volgens M&S van alle Europese landen op een land na de hoogste internetpenetratie.

Trial-and-error bij Decathlon
Franse sportgigant Decathlon staat naast zijn uitgebreide webwinkel bekend om de megastores met vloeroppervlakten van zo’n 6.000 vierkante meter. Opvallend is dat Decathlon Connect in München slechts 220 vierkante meters telt. De winkel kent drie zones, waarin beleving, retail en click & collect centraal staan. De ambitie van Decathlon is om Decathlon voor elke Nederlander binnen 20 minuten rijden beschikbaar te maken. Daarvoor zijn zo’n 25 tot 35 winkels nodig. Gezien de online ontwikkelingen kunnen het ook twintig grote winkels worden en twintig afhaalpunten worden. Overigens experimenteert Decathlon erop los, onlangs werd er een citystore van 1.200 m2 geopend in Eindhoven.

3D bij Lincherie Styling Center
Neem twee feiten. Eén: zo’n 70% van de vrouwen draagt een verkeerde bh. En twee: steeds meer vrouwen kopen hun lingerie online. Lincherie Stylings Center in de Amsterdamse Negenstraatjes zag een kans en nam deze gegevens als basis voor een nieuw concept. Met een unieke paskamerservice die gebruik maakt van een 3D-passpiegel. Het werkt simpel: in ongeveer een minuut doet de passpiegel 140 metingen van het bovenlichaam. Die gegevens worden omgezet in de enige juiste BH-maat. In de winkel hangen pasmodellen en je bestelt terplekke uit het uitgebreide assortiment online.

Waar investeer je in?
De vraag is dus wat je zelf met je retailconcept wil doen en waar je kansen liggen. Alleen een tablet of scherm in je winkel ziet er hartstikke leuk uit, maar heeft dus alleen toegevoegde waarde als het een duidelijk doel heeft. Moet dat per se groots en meeslepend? Nee hoor, Beversport in Rotterdam heeft een selectie van hun tassen in de winkel. Zodat je een goed beeld krijgt van formaten en materialen. De rest van de voorraad staat online. Een winkelmedewerker helpt je terplekke bij het bestellen van het meest ideale exemplaar bij jouw wensen en budget. Zo simpel kan het dus ook zijn. Maar wat je ook doet, zorg ervoor dat het iets toevoegt aan de beleving van je merk. Want met minder meters ‘spullen’, kun je bijvoorbeeld sterker inzetten op beleving of service. Zie jij je eigen kansen al?

Carin Frijters
retailstrateeg
RetailTheater / CF Retailadvies

 

Carin Frijters

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken