Een gezonde toekomst
- Food-en-retail
- 6 dec 2016 @ 11:12
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - FoodPackaging design
- 6 dec 2016 @ 11:12
- Huib Burggraaf
Gezonde voeding is de trend. Consumenten willen zich goed voelen en gezond blijven. Gezonde voeding is hierbij een betekenisvolle factor. Of, zoals trendwachter Adjiedj Bakas in het vakblad Voedingsindustrie zegt: “Vroeger betaalden we de dokter om beter te worden, straks betalen we de boer om ons gezond te houden.” Deze trend vraagt om een gezondere positionering van foodbedrijven. De verpakking is hierbij een essentiële schakel.
Met grote letters ‘GEZOND’ op de verpakking verleidt menig consument tot aankoop, maar zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Sterker nog, er bestaan strikte regels als het gaat om gezondheidsclaims op verpakkingen. Gezondheidsclaims moeten meetbaar en bewezen zijn. Een kreet als ‘Goed voor de gezondheid’ is per definitie verboden. De kreet zegt eigenlijk weinig concreets, waardoor het lastig is om na te gaan of dit echt zo is of niet. Gezondheidsclaims mogen alleen gebruikt worden, wanneer deze voorkomen in het EU-register van goedgekeurde claims.
Etiketten
Ook voor de informatie op etiketten gelden strikte regels, zoals vastgelegd in de Europese wet Voedselinformatie. Het Voedingscentrum omschrijft het doel van deze wet als volgt: “Etiketten moeten consumenten helpen om een goede voedselkeuze te kunnen maken met aandacht voor gezondheid, veiligheid, herkomst en milieu. Helaas blijkt deze informatie in de praktijk nog te vaak onvoldoende, zo blijkt uit de uitkomsten van de ING Vraag van Vandaag pol. Hieruit blijkt dat slechts 9% van de respondenten de informatie op etiketten van voedingsmiddelen altijd gelooft.
Gezond imago
Hoe kun je de verpakking dan wel inzetten, om jouw gezonde imago te verbeteren of te versterken? De gezondheidstrend hangt nauw samen met de behoefte aan eerlijke en biologische producten. We willen puur, onbespoten eten. Transparantie is hierbij het sleutelwoord. Vertel via de verpakking het verhaal van de boer (waar komt het product vandaan) en versterk door het gebruik van natuurlijke materialen en kleuren het pure karakter. Het verpakkingsdesign is van grote invloed op het gezondheidsimago van foodbedrijven en/of -producten.
Consumententechnologie
De bewuste consument wil ook steeds meer inzicht in zijn of haar eigen ‘healthy’ prestaties. Meten is weten. De consument wil eerlijke informatie over eten en we zien een opkomst van Quantified Self. Technologie is hier onlosmakelijk mee verbonden. Via internet en social media kunnen we direct, altijd en overal informatie vinden over producten. Daarnaast verzamelen we steeds meer informatie over onszelf. We meten onze stappen, hartslag en we houden precies bij welke voedingsstoffen we binnenkrijgen. Het individu staat steeds meer centraal. Voor foodbedrijven ligt hier een uitdaging. Hoe kun je als bedrijf bijdragen aan een individueel gezond voedingspatroon en persoonlijke doelen? In dit kader zie je bijvoorbeeld healthy apps. Zo bestaan er speciale apps die calorieën bijhouden. Je kunt zelf invoeren wat je gegeten hebt, maar je kunt ook de barcode op de verpakking scannen, waardoor meteen alle productinformatie inzichtelijk wordt gemaakt. De interactie tussen consument en product wordt steeds belangrijker. De verpakking is vaak het eerste contactmoment en daarom een belangrijke schakel in dit proces. Via QR-codes en Near Field Communication (NFC) op de verpakking kunt je een gezonde merkwaarde opbouwen en/of versterken.
Ken jij voorbeelden van bedrijven en/of producten die actief inspelen op de gezondheidstrend via de verpakking?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- foodbedrijven
- social media
- Van der Windt
- Near Field Communication
- webshop
- meten
- gezond
- Quantified Self
- design
- technologie
- verpakking
- QR-code
- internet
- retail
- info
- stappen
- hartslag
- informatie
- voedingsstoffen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing